UOKiK przyjrzy się warszawskiej uchwale krajobrazowej
UOKiK przyjrzy się warszawskim wiatom przystankowym postawionym przez AMS (fot. Hasenien Dousery/materiały prasowe)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie warszawskiej uchwały krajobrazowej. Chce sprawdzić, czy nie pozwoli ona na zmonopolizowanie rynku przez AMS - spółkę należącą do Agory SA.
Po tym jak w styczniu 2020 roku miasto st. Warszawa przyjęło uchwałę krajobrazową, która ma wejść w życie w maju, do UOKiK wpłynęły skargi, w których zwracano uwagę, że nowe przepisy mogą naruszać prawo konkurencji poprzez możliwość stworzenia monopolu spółki AMS. Prezes UOKiK wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
Prezes AMS Marek Kuzaka jest zdania, że prowadzone przez UOKiK postępowanie jest standardową procedurą. - Jeśli chodzi o kontrakt warszawski, to sprawa wydaje się prosta. Spółka AMS została operatorem wiat przystankowych w Warszawie w rezultacie wygranego konkurencyjnego postępowania, w którym uczestniczyło wiele podmiotów gospodarczych. Ten model prowadzenia działalności jest powszechny na rynkach europejskich i dotychczas nie budził zastrzeżeń regulatorów – mówi "Presserwisowi" Kuzaka. - W naszej opinii uchwały krajobrazowe mogą mieć wpływ na rynek reklamy OOH, w szczególności w kontekście możliwości podjęcia działalności reklamowej przez miasta i spółki miejskie. Sytuacja, w której samorząd, jako regulator lokalnego rynku reklamy OOH, jest jednocześnie beneficjentem tych rozwiązań, może budzić wątpliwości – dodaje prezes AMS.
Firma AMS w 2019 roku miała największe wpływy z reklamy na nośnikach zewnętrznych (outdoor i indoor), wynoszące cennikowo 749,7 mln zł netto (o 4,4 proc. mniej niż w 2018 roku) – dane firmy Kantar (bez uwzględnienia rabatów).
Biuro prasowe miasta st. Warszawy nie odpowiedziało na nasze pytania.
(IKO, 06.02.2020)