Najlepsze i najgorsze kampanie 2019 roku
Kampanie reklamowe, które najbardziej wyróżniły się w 2019 roku. Te pozytywne i negatywne przykłady (screeny: YouTube/ Unsplash.com/ Nivenn Lanos)
Jakie kampanie reklamowe najbardziej pokazały jak zmienił się świat reklamy? A które ze światowych koncepcji uznano za najgorzej zrealizowane pomysły? Przedstawiciele branży reklamowej podsumowują i oceniają 2019 rok.
Joanna Biernacka, Isobar Polska (Dentsu Aegis Network Polska)
Kampanie, które zmieniły reklamę:
Zdarza się, że to nie komunikacja zmienia reklamę, ale sam produkt może zacząć ją zmieniać. Takim przykładem jest DO Black - pierwsza karta, która ma limit wydatków oparty nie na dostępnych funduszach, tylko na śladzie węglowym, który zostawiamy robiąc zakupy. DO Black pokazuje, że gdy marka stawia na człowieka nie na konsumenta robi krok w przyszłość zmieniając reklamę.
Najgorsza reklama:
Kampania stworzona przez AI dla Burger King mogłaby zostać uznana za najgorszą, i byłaby to dobra wiadomość dla białkowych kreatywnych. Gdyby nie to, że to świetny żart. Spoty napisał copywriter. I zrobił to doskonale sprawiając, że z potencjalnie najgorszych reklam stały się jednymi z lepszych. Obawiam się jednak, że przy zbliżającej się prawdziwej konfrontacji kreatywnych z AI nie będzie tak wesoło.
Mariusz Pietkiewicz, M5 FILM
Kampanie, które zmieniły reklamę:
Burger King pokazuje jak z odwagą tworzyć inspirujące kampanie oparte na eksperymentach społecznych. No i imponująca bezpretensjonalność z jaką został potraktowany flagowy produkt Burger Kinga.
Najgorsza reklama:
„Get ready for Brexit” („Przygotuj się na Brexit”), czyli kampania rządu Wielkiej Brytanii. Zawieszona zaraz po starcie. Czy ona naprawdę kosztowała podatników 100 mln funtów? Niebywałe.
Marcin Maj, H2O Creative
Kampanie, które zmieniły reklamę:
Reklama ma wpływ na to co kupujemy, jak się zachowujemy, jacy jesteśmy. Reklama powinna zmieniać świat na lepszy, a kampanie, które zmieniły reklamę w 2019 to te od Ikea, które wspierają silnym globalny megatrend „well-being”, który zdominuje komunikację w 2020 na świecie. Trzeba koniecznie zobaczyć wykład Matta Walkera.
Wybrane kampanie:
Najgorsza reklama:
W sierpniu wystartowała kampania brytyjskiego rządu: „Przygotuj się na Brexit”, wzywającą ludzi i firmy do przygotowania się do opuszczenia Unii Europejskiej 31 października. Kampania kosztowała ponad 5 mln funtów wydanych w jeden miesiąc. I co się stało? 31 października minął, a Wielka Brytania nie opuściła UE. Niezupełnie efektywne wykorzystanie pieniędzy podatników.
Maciej Lissowski, Agencja Warszawa
Kampanie, które zmieniły reklamę:
To na pewno „dobre kampanie”, które miały społeczne znaczenie:
- kampania Cadbury UK dotykająca problemu nieprawdopodobnej samotności ludzi starszych (temat, o którym w Polsce powinno się mówić częściej i działać więcej)
- projekt E.V.A. Volvo, (wezwanie branży do podniesienia standardu badań bezpieczeństwa przez włączenie parametrów grup kobiet)
czy kampanie dotykające kwestii re-commerce – np. „Don’t buy this jacket” Patagonii. Wartym odnotowania zjawiskiem był „marketing” wokół wydarzeń politycznych np.: Brexitu (parodia „Love Actually” Borisa Johnsona czy powstawianie BrexitFreeTV).
Najgorsza reklama:
To reklama (albo kampania), która nie powstała. 15 kwietnia 2019 roku spłonęła katedra Notre Dame – to, że „możni tego świata” nie wywiązali się ze swych hojnych obietnic – wstyd. Ale to, że marki nie zaangażowały się szerzej w temat odbudowy... Oglądamy historyczne seriale, przeszłość staje się tematem content marketingowym, a temat katedry został dosyć szybko zapomniany.
(AMS, 03.01.2020)