Papierowe gazety promocyjne niezastąpione w kilku branżach

Zdaniem badanych w przyszłości z papierowymi gazetkami będą mogły konkurować gazetki online (fot. Pixabay.com)
Papierowe gazety promocyjne są wciąż niezastąpione w komunikacji z klientami – wynika z badania Nielsena. Jednak za 5-10 lat mogą przestać odgrywać tak znaczącą rolę - przewidują marketerzy.
Większość dyrektorów marketingu z sieci handlowych wskazuje gazety promocyjne, jako narzędzia, które generują sprzedaż. Zwłaszcza w branży spożywczej, meblarskiej i związanej z wystrojem wnętrz.

Gazetki szczególnie istotne są w przypadku sieci detalicznych zajmujących się sprzedażą artykułów spożywczych, DIY („zrób to sam”), meblowych czy dekoracyjnych (źródło: Raport Nielsen)
Dyrektorzy marketingu zwrócili też uwagę na wady gazet promocyjnych: koszt produkcji, mniejszą elastyczność niż online, brak pewności dotarcia do właściwych osób oraz fakt, że papier nie jest ekologiczny.

W opinii dyrektorów marketingu papierowe gazetki promocyjne są wciąż bardzo skuteczne. Firmy nie mają jednak pewności, czy gazetki w ogóle docierają do klienta i czy komunikat trafia tam, gdzie powini
Badani dodawali, że w przyszłości rola gazetek stopniowo będzie się zmniejszać, wraz z wejściem w dorosłość nastolatków wychowujących się w świecie internetu. Jednak nastąpi to nie prędzej niż za 5-10 lat. Zdaniem dyrektorów marketingu w przyszłości z papierową gazetą promocyjną będzie konkurować gazeta online lub inne formy przeznaczone na urządzenia mobilne (aplikacja czy program lojalnościowy dopasowujący produkty i treści do konkretnego użytkownika).
– Papierowe gazetki wciąż pozostają, także w opinii marketerów, bardzo skutecznym narzędziem komunikacji, kluczowym w generowaniu celów sprzedażowych. I faktycznie dziś, z papierowych gazetek korzystają kupujący, niezależnie od wieku. Gazetki są zarówno źródłem wiedzy o promocjach, jak i coraz częściej źródłem wiedzy o dostępnym asortymencie i nowościach – wyjaśnia Beata Kaczorek, Consumer and Shopper Director w Nielsenie.

Gazetki online to najczęściej wymieniane narzędzie, które może w przyszłości konkurować z gazetkami papierowymi (źródło: Raport Nielsen)
Nielsen opublikował raport "Jak promować efektywnie", z którego wynika, że łączna sprzedaż wsparta gazetami promocyjnymi na rynku spożywczym to 19 proc. całkowitej wartości sprzedaży. 60 proc. konsumentów wzięło gazetkę ze sklepu lub skorzystało z aplikacji mobilnej albo strony sklepu w ciągu siedmiu dni przed badaniem.

Z gazetek papierowych aktywnie korzystają nie tylko osoby starsze
Badanie dyrektorów marketingu sieci handlowych zostało zrealizowane metodą IDI (indywidualne wywiady pogłębione, prowadzone osobiście lub w formie telefonicznej) w okresie czerwiec – październik 2019 r. total N=6. Badania zleciła firma CTRL System.
Raport syndykatowy „Jak promować efektywnie”: N=2025.
(JSX, 30.10.2019)
