Były właściciel serwisu z fake newsami uruchomił witrynę, która ma z nimi walczyć
Zdaniem eksperta Antyfake.pl nie wygląda na klasyczny serwis fact-checkingowy (screen: Antyfake.pl)
Firma HGA Media uruchomiła serwis Antyfake.pl, który ma weryfikować materiały w mediach pod kątem ich prawdziwości. Jednak zdaniem eksperta witryna nie wygląda jak klasyczny serwis fact-checkingowy.
HGA Media był właścicielem serwisu Newsweb.pl (później zmieniony na Raportdnia.pl), gdzie publikowano zmyślone lub zmanipulowane materiały dotyczące m.in. imigrantów, polskiej opozycji i Unii Europejskiej. Po tym, jak zaczęły się nim interesować media (m.in. "Polityka" i "Superwizjer" TVN 24), serwis został zamknięty, a z jego szefem, Marcinem P., HGA Media zakończyła współpracę. Następnie prezes firmy Albert Wójcik w wydanym oświadczeniu zapowiedział, że zamierza zainwestować w platformę, która będzie walczyć z fake newsami.
Uruchomiony przez HGA Media Antyfake.pl zajmuje się głównie materiałami publikowanymi w serwisach Innapolityka.pl, Propublica24.pl i związanym z tygodnikiem „Najwyższy Czas!” Nczas.com.
Marcel Kiełtyka z serwisu fact-checkingowego Demagog.org.pl zwraca uwagę, że Antyfake.pl nie wygląda na klasyczny serwis fact-checkingowy, bo duża część artykułów opisywanych przez serwis nie podpada pod definicję fake newsa lub dezinformacji. Zauważa, że Antyfake.pl odnosi się do mylących tytułów newsów, zamiast do ich treści. - Pytaniem pozostaje, na ile działania podejmowane przez portal są obliczone na krótkotrwałe efekty i były odpowiedzią na reportaż dziennikarzy "Superwizjera", a na ile ich autorzy naprawdę będą chcieli walczyć z fake newsami - podkreśla Kiełtyka.
(PD, 23.04.2019)