Wydanie: SPOłECZNA ODPOWIEDZIALNOść BIZNESU
Wyborowa Pernod Ricard - Jak zaangażować pracowników?
Responsib’ALL Day to globalne przedsięwzięcie Grupy Pernod Ricard, którego idea opiera się na przekonaniu, że wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
Podczas ośmiu już corocznych akcji na rzecz wspierania społeczności lokalnych i środowiska naturalnego oraz społecznej odpowiedzialności biznesu pracownicy Grupy Pernod Ricard na całym świecie przepracowali ponad milion godzin. Wszystko zgodnie z jedną z kluczowych wartości firmy, czyli hasłem „Créateurs de Convivialité”, które oznacza chęć kreowania i dzielenia się serdeczną atmosferą nie tylko w pracy, ale również poza nią.
Responsib’ALL Day to globalne przedsięwzięcie Grupy Pernod Ricard, którego idea opiera się na przekonaniu, że wszyscy pracownicy powinni być zaangażowani w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.
W ramach tej inicjatywy Grupa Pernod Ricard zaprasza swoich pracowników – blisko 18,5 tys. osób z 80 lokalizacji na świecie – do wspólnego działania w projektach z zakresu zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności. W tym roku Responsib’ALL Day odbył się 7 czerwca.
W swych planach do roku 2030 firma podjęła się realizacji 12 z 17 celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Motywem przewodnim tegorocznej, ósmej edycji tego jednego z najważniejszych dla firmy wydarzeń z zakresu CSR były dwa cele związane z ekologią. Pierwszy to Życie na lądzie, czyli ochrona i zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych. Wybrano go ze względu na silny związek biznesu Grupy z rolnictwem. Drugi cel to Dostęp do czystej wody i do warunków sanitarnych, jako że woda jest jednym z kluczowych „surowców” zużywanych przez zakłady Grupy w procesie produkcji.
Responsib’ALL Day ma wymiar globalny, ale zgodnie z zasadą decentralizacji firmy akcja odpowiada na potrzeby lokalne.
Toteż od 2011 roku, w każdym kraju, w ramach akcji prowadzone są działania dopasowane do potrzeb miejscowych społeczności. W Polsce kluczowym elementem wydarzenia była rewitalizacja ogrodów przy Domach Seniora (DPS) w miejscowościach, w których znajdują się biura i zakłady produkcyjne firmy – w Warszawie, Zielonej Górze oraz Poznaniu. Pracownicy zajęli się nie tylko uporządkowaniem terenu, ale i dekoracją ogrodów i pomieszczeń, wykorzystując do tego przedmioty, które już nie spełniają swojej podstawowej funkcji, ale mogą zostać zastosowane do pełnienia zupełnie nowych, w ramach upcyclingu. I tak np. palety przewozowe stały się meblami ogrodowymi, a szklane butelki po produktach, korki i zakrętki pracownicy spółki Wyborowa Pernod Ricard przerobili na doniczki ogrodowe i inne dekoracje. Przy warszawskim DPS przy ul. Solec 36a zbudowano kompostownik, szklarnię oraz pojemnik do odzyskiwania wody deszczowej, zainstalowano także domki dla owadów i ptaków. Natomiast przy poznańskim DPS przy ul. Ugory powstało oczko wodne pozwalające utrzymać naturalną wilgotność terenu.
– Chcieliśmy stworzyć zieloną, przyjazną przestrzeń, która będzie punktem spotkań mieszkańców domów pomocy społecznej. Równocześnie chcieliśmy pokazać naszym pracownikom, jak zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju oraz szacunku dla środowiska można ponownie wykorzystać materiały poprodukcyjne lub surowce i przemienić je w małe dzieła sztuki – mówi Katarzyna Groszek, communication and consumer experience manager w Wyborowa Pernod Ricard. W realizacji tych działań wziął udział cały zespół firmy.
W sumie w ramach realizacji dwóch Celów Zrównoważonego Rozwoju w 80 lokalizacjach na świecie przeprowadzono 100 inicjatyw. Wśród ich najważniejszych efektów należy wymienić: posadzenie 13,5 tys. gatunków roślin, oczyszczenie 40 jezior, plaż i rzek oraz pozytywny wpływ na 470 gatunków fauny. Wyniki te osiągnięto różnymi metodami. We Francji na przykład ustawiono ponad 80 pojemników na bioodpady oraz 80 domków dla owadów. Pracownicy Grupy w Portugalii zaangażowali się w akcję zalesiania terenów zniszczonych w 2017 roku przez pożary. W Chinach natomiast członkowie zespołu tamtejszych filii Pernod Ricard odwiedzili lokalne bary, hotele i restauracje w ponad 25 miastach i przekazali ich obsłudze biodegradowalne mieszadła koktajlowe i rurki, by zwrócić uwagę na zagrożenie, jakim jest dla środowiska naturalnego plastik.
Pięć edycji Responsib’ALL Day skupiało się na podnoszeniu świadomości pracowników w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Promocja odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to istotne zobowiązanie firmy Wyborowa Pernod Ricard. W Polsce do realizacji tego celu służyła m.in. kampania „Piłem – Nie jadę – Reaguję”, edukująca m.in. jak prawidłowo zareagować, gdy widzimy osobę pod wpływem alkoholu, która zamierza prowadzić pojazd. W ramach kampanii przygotowano również krótkie filmy, które można obejrzeć w Internecie (Piłem – Nie jadę!).
EFEKTY
PONAD 1 MLN GODZIN przeznaczyli pracownicy Grupy na realizację inicjatyw w ramach Responsib’ALL Day od 2011 roku
BLISKO 18, 5 TYS. OSÓB zatrudnionych w firmie uczestniczyło w działaniach podjętych w tegorocznej edycji akcji 7 czerwca
WYZWANIE
REALIZACJA 17 Z 12 CELÓW Zrównoważonego Rozwoju ONZ przed 2030 rokiem
KONTAKT
Zuzanna Baranowska
senior PR specialist
tel. 696 477 350
[email protected]
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter