WPP Media prognozuje 9 proc. wzrost rynku reklamy w Polsce w 2025 roku

Najnowszy raport wskazuje zarówno na odporność globalnego rynku reklamowego, jak i jego "rekalibrację" w obliczu niepewności gospodarczej i napięć geopolitycznych (fot. materiały prasowe)
Rynek reklamy w Polsce w 2025 roku wzrośnie o 9 proc., a jego wartość osiągnie 18,57 mld zł – wynika z raportu WPP Media "This Year Next Year. 2025 Global Midyear Forecast". Opracowanie wskazuje zarówno na odporność globalnego rynku reklamowego, jak i jego "rekalibrację" w obliczu niepewności gospodarczej i napięć geopolitycznych.
Najdynamiczniej w Polsce wzrośnie rynek reklamy digital – o 12 proc. i osiągnie wartość 10,52 mld zł (56,6 proc. udziału w całym rynku reklamy). Telewizja (z digital extensions, m.in. streaming, VOD) ma odnotować wzrost o blisko 4 proc. i osiągnąć wartość 5,82 mld zł. O 13,5 proc. wzrośnie rynek reklamy OOH (głównie dzięki rozwojowi DOOH), a jego wartość wyniesie 943,8 mln zł. Rynek reklamy audio wzrośnie o ponad 6 proc., do poziomu 923,5 mln zł, a rynek reklamy kinowej zanotuje wzrost o 12 proc. i osiągnie wartość 138 mln zł.
Czytaj też: Nowe władze Polskiej Organizacji Reklamodawców – Dariusz Maciołek prezesem
Podczas, gdy prognoza WPP Media z grudnia 2024 roku przewidywała globalny wzrost o 7,7 proc. na rok 2025, to obecnie liczba ta została skorygowana w dół do 6,0 proc., ponieważ zakłócenia w handlu globalnym i ciągłe naciski na deglobalizację skutkują zwiększoną presją na inwestycje reklamowe. Według obecnej prognozy globalne przychody z reklam mają w 2025 roku osiągnąć 1,08 biliona dolarów (po wzroście o 6 proc.), z prognozowanym wzrostem o kolejne 6,1 proc. w roku 2026.
WPP Media przewiduje obecnie złożoną roczną stopę wzrostu (CAGR, compound annual growth rate) na poziomie 5,4 proc. w latach 2025-2030, co jest niższą wartością niż prognozowane wcześniej 6,4 proc. CAGR na lata 2024-2029.
W 2025 roku wszystkie główne rynki reklamowe zanotują wzrosty. Najdynamiczniejszy osiągną Brazylia (11,9 proc.) i Indie (8,4 proc.). USA pozostanie największym rynkiem reklamowym, z prognozowanym wzrostem o 5,6 proc., do 404,7 mld dol. Drugie są Chiny z 221,6 mld dol. (6,8 proc.), a podium zamyka Wielka Brytania z 55,0 mld dol. (6,5 proc.).
Czytaj też: Reklama outdoorowa w kwietniu dotarła do 29,2 mln użytkowników. Badanie Mediapanel
Gracze digital (bez tzw. digital extensions mediów tradycyjnych) na koniec 2025 roku będą odpowiadali za 73,2 proc. globalnych przychodów z reklam. Uwzględniając digital extensions, czyli m.in. streaming TV, DOOH, digital print, wartość ta sięgałaby 81,6 proc.
Retail media pozostają jednym z najszybciej rosnących segmentów, z prognozowanymi 169,6 mld dol. wartości globalnej w 2025 roku i wzrostem do 252,1 mld dol. do 2030.
W 2025 roku ponad połowa przychodów z reklam opartych na treściach będzie pochodzić z platform, takich jak TikTok, YouTube, Kuaishou czy Instagram Reels. Przychody z reklamy generowane przez twórców osiągną w tym roku 184,9 mld dol.(wzrost o 20 proc. w stosunku do 2024 roku). Jednocześnie WPP Media prognozuje, że do 2030 roku podwoją się one do 376,6 mld dol.
Telewizja (w tym streaming) ma odnotować wzrost o 1,0 proc. i wynieść 162,5 mld dol. (sam streaming TV wyniesie 41,8 mld dol., a do 2030 roku wzrośnie do 71,9 mld dol.)
Czytaj też: Branża reklamy jest kobietą. Rozmowa z Leną Stryjewską, managing director 2012 Agency
Reklama zewnętrzna (OOH) pozostaje stabilna, przy czym Digital OOH (DOOH) stanowić będzie w 2025 r. 41 proc. całego rynku OOH (szacowanego na 52 mld dol.).
Reklama audio pozostaje na niezmienionym poziomie: 26,5 mld dol. – wzrosty w streamingu są tu równoważone spadkami w formatach naziemnych. Przychody w obszarze Search (Intelligence) mają wzrosnąć o 7,3 proc., do 226,2 mld dol. w 2025 roku. Reklama w prasie papierowej (print) kontynuuje spadki. Na 2025 rok WPP Media prognozuje wartość niższą o 3,1 proc., do 45,5 mld dol.
Czytaj też: Specjaliści i dyrygenci. Rozmowa z Beatą Szcześniak, general manager Spark Foundry
(MS, 15.06.2025)
