Radiowa Czwórka z cyklem koncertów  |  Cztery agencje w przetargu  |  Plany zespołu "Głosu Skierniewic"  |  TVP 1 pokaże koncert "Tysiąclecie Korony Polskiej"  |  Talent show TVN stracił widzów  |  Premiera programu kulinarnego TVP VOD  |  Polska spółka nadawcy Stars.tv zakończyła rok zyskiem  |  Oglądalność serialu TVP 2 "Na sygnale" w pierwszym kwartale  |  Zestawienie serwisów dla kobiet  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w marcu  |  Biuro 2increatives sięga po AI  |  Kamis rusza  |  Heart & Science i Gutenberg  |  Marka Dobra Kaloria klientem  |  Grupa Maspex  |  Leo Warsaw przygotowała kampanię  |  BBC w Holandii działa pod nowym szyldem  |  Globalny dyrektor kreatywny agencji JKR  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Radiowa Czwórka z cyklem koncertów  |  Cztery agencje w przetargu  |  Plany zespołu "Głosu Skierniewic"  |  TVP 1 pokaże koncert "Tysiąclecie Korony Polskiej"  |  Talent show TVN stracił widzów  |  Premiera programu kulinarnego TVP VOD  |  Polska spółka nadawcy Stars.tv zakończyła rok zyskiem  |  Oglądalność serialu TVP 2 "Na sygnale" w pierwszym kwartale  |  Zestawienie serwisów dla kobiet  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w marcu  |  Biuro 2increatives sięga po AI  |  Kamis rusza  |  Heart & Science i Gutenberg  |  Marka Dobra Kaloria klientem  |  Grupa Maspex  |  Leo Warsaw przygotowała kampanię  |  BBC w Holandii działa pod nowym szyldem  |  Globalny dyrektor kreatywny agencji JKR  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Radiowa Czwórka z cyklem koncertów  |  Cztery agencje w przetargu  |  Plany zespołu "Głosu Skierniewic"  |  TVP 1 pokaże koncert "Tysiąclecie Korony Polskiej"  |  Talent show TVN stracił widzów  |  Premiera programu kulinarnego TVP VOD  |  Polska spółka nadawcy Stars.tv zakończyła rok zyskiem  |  Oglądalność serialu TVP 2 "Na sygnale" w pierwszym kwartale  |  Zestawienie serwisów dla kobiet  |  Zasięg reklamy zewnętrznej w marcu  |  Biuro 2increatives sięga po AI  |  Kamis rusza  |  Heart & Science i Gutenberg  |  Marka Dobra Kaloria klientem  |  Grupa Maspex  |  Leo Warsaw przygotowała kampanię  |  BBC w Holandii działa pod nowym szyldem  |  Globalny dyrektor kreatywny agencji JKR  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 09, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

IMM: Burza medialna wokół Ewy Wrzosek. Ponad 84 tys. publikacji i fala hejtu

Z analizy IMM wynika, że do największego nacechowania wpisów zabarwionych negatywnymi emocjami dochodziło w mediach społecznościowych (fot. Tomasz Gzell/PAP)

Sprawa prokurator Ewy Wrzosek rozgrzała polską debatę publiczną. Przez dwa tygodnie w mediach i na platformach społecznościowych opublikowano ponad 84 tys. materiałów, które dotarły do milionów odbiorców – wynika z wyliczeń Instytutu Monitorowania Mediów. Pojawił się też hejt, który inspirowały upolitycznione media.

Prokurator Ewa Wrzosek 12 marca 2025 roku uczestniczyła w przesłuchaniu Barbary Skrzypek, współpracownicy Jarosława Kaczyńskiego. Kobieta była przesłuchiwana w roli świadka w związku z tzw. aferą dwóch wież i spółki Srebrna. Kilka dni później, 15 marca, Barbara Skrzypek zmarła z powodu zawału tylnej ściany serca. Ze strony polityków PiS pojawiły się oskarżenia, że to działania prokuratury, a szczególnie prokurator Wrzosek mogły przyczynić się do śmierci Barbary Skrzypek.

Ewa Wrzosek przedstawiana jako upolityczniona

Jak informuje IMM, w dniach 15–31 marca 2025 roku ukazało się ponad 84 tys. publikacji i wpisów, zarówno w mediach klasycznych, jak i społecznościowych, w kontekście Ewy Wrzosek. Szacowany zasięg przekazów to aż 528 mln potencjalnych kontaktów, co oznacza, że statystyczna osoba powyżej 15. roku życia mogła zetknąć się z informacją na ten temat średnio 17 razy.

Czytaj też: Debata wyborcza Republiki bez Rafała Trzaskowskiego i Magdaleny Biejat

Najwięcej opinii i komentarzy dotyczących tej sprawy pojawiło się na platformie X – 78 proc. wszystkich analizowanych materiałów pochodziło z tego serwisu. Najwięcej publikacji o negatywnym wydźwięku (prawie 2 tys.) pojawiło się 18 marca. Były one najgłośniejsze, ale łącznie stanowiły tylko 10 proc. wszystkich publikacji w prasie, radiu, telewizji, serwisach internetowych i mediach społecznościowych.

Przekaz medialny miał w dużej mierze negatywny wydźwięk. W mediach prawicowych i wśród polityków związanych z PiS Ewa Wrzosek była przedstawiana jako osoba skrajnie upolityczniona, określana m.in. jako "fanatycznie antypisowska" czy "najbardziej upolityczniony prokurator w Polsce". Sugerowano, że prowadzone przez nią przesłuchanie mogło przyczynić się do śmierci Barbary Skrzypek, co wywołało silne emocje i głęboką polaryzację opinii publicznej.

Komentarze z groźbami i mową nienawiści

Natomiast w części mediów i w wypowiedziach osób powiązanych z obecną władzą Wrzosek była opisywana jako profesjonalistka i ofiara politycznego ataku. Cytowano jej wypowiedzi o zachowaniu standardów procesowych oraz składane przez nią kondolencje po śmierci Barbary Skrzypek.

Czytaj też: Siedmioro dziennikarzy wśród 17 kandydatów na prezydenta RP. Hołownia, Senyszyn, Stanowski

Z analizy IMM wynika, że do największego nacechowania wpisów zabarwionych negatywnymi emocjami dochodziło w mediach społecznościowych. "Znaczna część komentarzy zawierała wulgaryzmy, groźby, mowę nienawiści oraz dehumanizujące określenia" – czytamy w opracowaniu IMM.

Press

W drugiej połowie marca ukazało się ponad 84 tys. publikacji i wpisów, zarówno w mediach klasycznych, jak i społecznościowych, w kontekście Ewy Wrzosek (fot. materiały prasowe)

Z drugiej strony, pojawiły się też wpisy wyrażające wsparcie i podziw – Wrzosek określano jako "niezłomną", "profesjonalną" i "silną kobietę w państwie prawa". Popularne hasztagi wśród jej zwolenników to m.in. #MuremZaWrzosek i #AniKrokuWstecz.

Eskalacja negatywnych emocji

"Przykład emocjonalnej dyskusji wokół prokurator Wrzosek (a teraz także Romana Giertycha) miał swój początek właśnie w mediach silnie zaangażowanych politycznie" – zauważa Monika Ezman, dyrektorka Centrum Zarządzania Jakością i Działu Analiz w IMM, cytowana w komunikacie.

Czytaj też: W spocie Mentzena wykorzystano głosy komentatorów Polsatu i TVP bez ich zgody

"Taka narracja praktycznie natychmiast przenosi się do mediów społecznościowych, gdzie mamy do czynienia z największą eskalacją negatywnych emocji. To niesie za sobą nie tylko poważne konsekwencje wizerunkowe i zdrowotne dla hejtowanych, ale również prawne, gdyż często stają się oni ofiarami gróźb karalnych czy aktów wandalizmu. Warto w tym miejscu przytoczyć chociażby niedawny atak na własność Jerzego Owsiaka" – zaznacza Monika Ezman.

Z danych IMM wynika też, że w okresie od 15 do 31 marca profil Ewy Wrzosek na platformie X zyskał 2,6 tys. obserwujących, a jej wpisy zostały wyświetlone 6,4 mln razy, generując ponad 182 tys. interakcji.

Czytaj też: Wyniki oglądalności "Kwiatków polskich" Kasi i Markowskiego w TVP Info

(MAK, 09.04.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.