Serwisy WP w Mediapanelu nieaudytowane. "To nie jest dobry sygnał dla branży"
– Naszym zdaniem brak skryptów nie powinien mieć wpływu na wyniki serwisów WP w Mediapanelu – uważa Michał Siegieda (fot. materiały prasowe)
Grupa Wirtualna Polska, jeden ze wspólników Polskich Badań Internetu, zrezygnowała z audytu site-centric w badaniu Mediapanel. – Wypięcie skryptów przez jeden z największych podmiotów nie jest dobrym sygnałem dla branży – uważa Radosław Kucko, członek zarządu Gremi Media. WP deklaruje, że zamierza pozostać udziałowcem PBI.
Badanie Mediapanel, realizowane przez Gemius na zlecenie PBI, łączy pomiar site-centric (skrypty pomiarowe na poziomie witryn i aplikacji) oraz pomiar user-centric (zachowania panelistów). Oskryptowane są serwisy największych polskich wydawców internetowych, skryptów nie umieszczają ich globalni konkurenci.
Prezes PBI: "Suwerenna decyzja wydawcy"
Michał Siegieda, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej WP Holding, wyjaśnia, że decyzję o zamiarze wypięcia skryptów Wirtualna Polska przekazała PBI i Gemiusowi kilka miesięcy temu. – Z samym wypięciem czekaliśmy na wygaśnięcie umowy na oskryptowanie, co nastąpiło z końcem grudnia 2024 roku. Decyzja była pochodną spostrzeżeń wynikających z przygotowywania do migracji naszych serwisów na nową platformę technologiczną. W efekcie wypięliśmy m.in. okodowanie Google, które podobnie jak Gemiusa, nie przynosi nam żadnych korzyści biznesowych. Przy decyzji dotyczącej tego drugiego kierowaliśmy się też faktem, że nasi globalni konkurenci, będąc w wynikach Mediapanelu, nie posiadają takiego oskryptowania. Oczywiście jest szereg partnerów, których skrypty nadal mamy na naszych stronach, jak chociażby retargeterzy – tłumaczy Siegieda.
Czytaj też: Już ponad 6,2 tys. skarg w KRRiT na kampanię Republiki i wPolsce24 przeciwko Owsiakowi
– Wypięcie skryptów audytowych przez Wirtualną Polskę to suwerenna decyzja wydawcy, nie chciałbym jej komentować – mówi Krzysztof Mikulski, prezes Polskich Badań Internetu. – Skrypty audytowe pozwalają kalibrować wyniki Mediapanelu. Wyniki nieaudytowanych serwisów pokazywane są z mniejszą dokładnością – tłumaczy Mikulski i zaznacza: – Podstawowe wyniki są i będą widoczne, niezależnie od skryptów lub ich braków.
Michał Siegieda: – Naszym zdaniem brak skryptów nie powinien mieć wpływu na wyniki serwisów WP w Mediapanelu. Jesteśmy zainteresowani tym, aby były w nim prezentowane, tak jak naszych globalnych konkurentów. Chcemy też pozostać aktywnym członkiem PBI, wspierając organizację, zwłaszcza w zakresie szukania rozwiązań poprawiających przyszłość rynku reklamy w świecie bez cookies, który nadchodzi i zagraża samemu istnieniu badania. Mamy nadzieję, że nasza decyzja podniesie priorytet pracy nad tym projektem.
Polskie badanie internetu wyjątkowe w skali światowej
– Wypięcie skryptów przez jeden z największych podmiotów nie jest dobrym sygnałem dla branży – uważa Radosław Kucko, członek zarządu Gremi Media, zasiadający przez 13 lat w zarządzie Interii.
Czytaj też: Pół roku zmian w Polska Press. Mniej dyrektorów i prezesów, więcej informacji
– Polskie badanie internetu jest wyjątkowe w skali światowej ze względu na poziom audytu ogromnej części ruchu całego kraju oraz dokładność pomiarów, która może weryfikować inne systemy pomiarowe, z jakich korzystają witryny. Największe portale przez lata budowały standard pomiaru, co było cenne z punktu widzenia rynku internetowego, podobnie jak cenne są standardy pomiaru każdego innego medium. Co zdecydowało o ruchu Wirtualnej Polski? Trudno powiedzieć, na pewno nie cena badania. Dowiemy się tego zapewne za jakiś czas – komentuje Kucko.
Prezes Wirtualna Polska Holding Jacek Świderski podczas majowego spotkania z dziennikarzami przekonywał, że od kilkunastu lat budżety reklamowe nie są dystrybuowane wedle Mediapanelu. "Badanie powstało, żeby reklamodawcy wiedzieli, gdzie emitować kampanie, gdzie grupy docelowe będą najbardziej pasujące do ich wymagań wynikających z briefów reklamowych. 15 lat temu, jak przeszliśmy na systemy programatyczne, klienci przestali wykorzystywać Mediapanel do zamawiania reklamy. Ale on nadal pełnił ważną funkcję w wymiarze PR" – wyjaśniał.
"Problem z uczciwością liczenia wyników"
Prezes Świderski, odnosząc się wówczas do prześcignięcia w Mediapanelu WP przez Interię, stwierdził: "Nie ma to żadnego wpływu na nasz biznes, nie ekscytujemy się tym. Poczekajmy z większymi gratulacjami, aż Gemius poprawi badanie i pokaże wyniki bliższe prawdy. Jest problem z uczciwością liczenia wyników".
Czytaj też: Program Jarosława Gugały w Wydarzeniach 24 ogląda średnio 78 tys. widzów
Gemius wiosną poinformował, że wydawcy stosują praktyki, które istotnie zawyżają wyniki części serwisów, a rankingi "mogą nie odzwierciedlać rzeczywistej pozycji danego serwisu". Od danych za lipiec obejmują one wyniki bez uwzględnienia stosowanych przez wydawców mechanizmów autopromocyjnych, czyli np. "swipe-back" lub przenoszenia użytkownika po wylogowaniu z poczty na stronę inną niż strona logowania.
Z badania Mediapanel wynika, że w grudniu 2024 roku serwisy Wirtualnej Polski odwiedziło 20,595 mln użytkowników – mniej niż Interii (20,72 mln) i Ringier Axel Springer Polska (20,634 mln).
Czytaj też: Zmarł Oliviero Toscani, twórca kontrowersyjnych kampanii Benettona
(KOZ, 13.01.2025)