Zmarł Oliviero Toscani, twórca kontrowersyjnych kampanii Benettona
Oliviero Toscani na skutek choroby w ciągu roku schudł o blisko 40 kg (screen: YouTube/La7 Attualita)
Oliviero Toscani, twórca kontrowersyjnych kampanii reklamowych, które pomogły włoskiej firmie Benetton stać się jedną z największych marek odzieżowych na świecie, zmarł w poniedziałek w wieku 82 lat.
W sierpniowym wywiadzie dla "Corriere della Sera" fotograf ujawnił, że cierpi na amyloidozę – rzadką i nieuleczalną chorobę, która prowadzi do odkładania się białek amyloidowych i wpływa na najważniejsze narządy organizmu.
Toscani powiedział, że w ciągu roku schudł 40 kg.
Rozgłos zyskał w latach 80. jako dyrektor kreatywny Benetton, sieci odzieżowej z siedzibą w północnych Włoszech. Do jego najbardziej kontrowersyjnych pomysłów należały zdjęcia pacjenta umierającego na AIDS czy zakrwawione ubranie zabitego w Bośni żołnierza umieszczane na billboardach na całym świecie. Te kontrowersje pomogły w spopularyzowaniu logo "United Colors of Benetton".
W 2000 roku Toscani opuścił Benettona po zamieszaniu wywołanym kampanią zawierającą zdjęcia więźniów oczekujących na karę śmierci. Wraz z niezależnym amerykańskim dziennikarzem Kenem Shulmanem przeprowadzili wywiady i sfotografowali 26 więźniów oczekujących w więzieniach na egzekucję. Kampania miała stanowić manifest przeciwko karze śmierci. Opinia publiczna uznała wtedy, że to jednak o krok za daleko.
Toscani wrócił do pracy w 2017 roku, ponownie nawiązując współpracę z Luciano Benettonem, jednym z założycieli firmy. Jednak grupa Benettona zerwała z nim stosunki w 2020 r. po komentarzach umniejszających znaczenie katastrofy na moście Morandi w 2018 roku, w której zginęły 43 osoby.
Ostatnie jego prace można było zobaczyć w 2024 roku na wystawie zatytułowanej "Fotografia i prowokacja" w Museum für Gestaltung w Zurychu.
(MAC, 14.01.2025)