"Panorama Reklamy 2024": Havas Creative Network i Starcom z tytułem Sukces Roku. Nagroda Specjalna dla DDB Warszawa
"Panorama Reklamy" to doroczna autorska ocena rynku reklamowego przeprowadzana przez redakcję magazynu "Press"
Havas Creative Network w kategorii Agencje reklamowe, a Starcom w kategorii Agencje mediowe zostały wyróżnione tytułem Sukces Roku w dorocznym raporcie "Panorama Reklamy". Ukazał się on jako specjalna sekcja styczniowo-lutowego numeru "Press".
Dla Havas Creative Network rok 2024 to zakończenie procesu odbudowy pozycji agencji, która jeszcze kilka lat temu zmagała się z problemami – wizerunkowymi i biznesowymi. Dziś Havas prognozuje, że jej przychody były w 2024 roku wyższe o 18,3 proc. od tych z poprzedniego roku. Portfolio jej klientów powiększyło się też m.in. o Danone, Totalizator Sportowy, nowe zlecenia od Euronetu czy Orange, a rok zakończyła mocnym akcentem, wygrywając wielomiesięczny przetarg PKO BP na kompleksową obsługę. Jej pomysł na spławik Aguard, przygotowany we współpracy z BNP Paribas to przykład użytecznego działania nagradzanego na wielu festiwalach branżowych.
Wypracowanie przez Starcom 20 proc. wzrostu przychodów przez agencję, która w 2023 roku wypracowała go na poziomie 1,2 mld zł, to niebywałe osiągnięcie. W 2024 roku agencja wygrała m.in. przetargi Answear i Lego, dla których stworzyła huby do obsługi międzynarodowej. O jakości jej usług najlepiej jednak świadczy przypadek Grupy Żywiec: choć jej właściciel, koncern Heineken, wybrał w przetargu do globalnej obsługi mediowej Dentsu, polski producent piwa przekonał go, by zgodził się na ponowną współpracę z należącym do Publicisu Starcomem.
W grupie agencji reklamowych pozostałe wyróżnione firmy to:
- Ogilvy – Wojownik Roku
Kiedy w listopadzie 2023 roku agencja straciła jednego ze swoich największych klientów – Spółkę Żabka Polska – wydawało się, że czeka ją spadek wyników i ogólne załamanie. Nic z tych rzeczy. Ogilvy szybko nadrobiła straty: została wiodącą agencją strategiczno-kreatywną Empiku, pozyskała jako klientów firmy Jacobs Douwe Egberts, Hochland, eBay, Kraft Heinz Kitchen i Stock Polska, a Notino czy Cosnova poszerzyły zakres współpracy z nią. Koniec 2024 roku zaś przyniósł jej spektakularne wzmocnienie w postaci agencji Grey i jej klientów, których przejęła. Nowi klienci zapewnili jej 17-proc. wzrost organiczny, który po akwizycji wzrósł do 56 proc.
- GoldenSubmarine – Solidny Partner
Agencja od wielu lat utrzymuje wyrównany poziom, jeśli chodzi o jakość usług. Jednocześnie stale poszerza zakres kompetencji. W 2024 roku uruchomiła własny dom kompleksowej realizacji materiałów filmowych GoldenProduction. Grono jej klientów poszerzyły m.in. Citi Handlowy, Pracuj.pl, Tchibo i USP Zdrowie, obroniła budżet Grupy PGE. W efekcie przychody agencji wzrosły o 15 proc. w stosunku do 2023 roku. Realizuje ona też projekty niekomercyjne – produkuje i publikuje edukacyjny podcast o marketingu "Mamy na to slajd", wydaje Złoty Kalendarz z pracami swoich grafików i dyrektorów artystycznych – dochód z jego sprzedaży przekazuje Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
- BeDigital – Stały Rozwój
W 2024 roku agencja wypracowała 30 mln zł przychodów – o 70 proc. więcej niż w poprzednim roku. A już wtedy wzrosły one znacząco, bo o 34 proc. Zwiększenie przychodów uzyskuje m.in. dzięki zdobywaniu nowych klientów. W 2024 roku pozyskała do współpracy Alior Bank, Grupę Maspex i Strauss Cafe, wróciły do niej EdRed i Polmak. Aby obsłużyć coraz większy portfel zleceń, zwiększyła zatrudnienie o 20 proc., powołała też trzech nowych menedżerów. To wszystko dowodzi, że BeDigital realizuje efektywną strategię biznesową, opartą m.in. na zasadzie dzielenia się z pracownikami wypracowanym zyskiem.
- Feeders Agency – Skuteczność Roku
Agencja deklaruje 25 proc. przychodów w 2024 roku, co w porównaniu z dynamiką osiągniętą rok wcześniej (70 proc.), może się wydawać gorszym wynikiem. Jednak zwiększenie przychodów o jedną czwartą to dużo, zważywszy, że Feeders inwestowała w zespół (rozbudowany w 2024 roku o 38 proc.) i usługi – w jej obrębie powstała nowa agencja influencer marketingu Feeders Creators. Agencja okazała się też skuteczna w zdobywaniu nowych klientów – wprawdzie 2024 rok zakończył się utratą przez nią budżetu marki Żywiec, ale pozyskała do obsługi m.in. budżety kolejnych marek koncernu PepsiCo i Procter & Gamble. Feeders osiąga też sukcesu na polu kreacji, o czym świadczą nagrody na branżowych konkursach, m.in. KTR, EMMA Awards i YouTube Awards.
- MullenLowe Warsaw – Jakość Roku
W 2024 roku agencja skupiła się na rozbudowie biznesu, i ma na tym polu sporo sukcesów. Wilkinson Polska poszerzył współpracę z nią o obsługę mediową na dziewięciu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, firmy Goodvalley i Vision Express powierzyły jej budżety na działania z obszaru social mediów i influencer marketingu, zrealizowała też projekty influencerskie dla ING Banku Śląskiego, Frisco, POT i OSM Sierpiec. W związku z rozbudową portoflio zleceń agencja zwiększyła zatrudnienie. Mimo to prognozuje, że jej przychody w 2024 roku były wyższe o 23 proc., a obroty o 45 proc. wobec tych z 2023 roku.
- Przestrzeń – Wynik Roku
Trudno przez kilka lat z rzędu utrzymywać się na topie. Przestrzeni się to udaje. Agencja ponownie wypracowała znaczący wzrost przychodów – o 75 proc., do 48,5 mln zł – w stosunku do osiągniętych w 2023 roku. Powiększyła portfolio klientów m.in. o takie firmy, jak: Electrolux, Danone, Dawtona, Oponeo czy Vistula, tracąc tylko jedno zlecenie długoterminowej obsługi. Równolegle Przestrzeń zainwestowała w zaplecze do obsługi komunikacji digitalowej, dzięki czemu poszerzyła kompetencje o tworzenie contentu, obsługę partnerstw i współpracy z influencerami. Zatrudnienie w agencji wzrosło o osiem osób.
- Dentsu Creative – Globalny Partner
Agencja odnosi sukcesy na polskim rynku, z roku na rok umacnia też pozycję w globalnych strukturach sieci. Zapewnia jej to nie tylko prestiż, ale i osiąganie dobrych wyników biznesowych. W 2024 roku zaczęła działać jako hub dla Dentsu Japonia: odpowiada za obsługę digitalową, produkcję wideo oraz social customer care topowych klientów grupy na 40 rynkach w Azji, Europie i Ameryce Południowej. Ponadto w Warszawie utworzono Dentsu Lab, jedno z globalnych centrów badań i rozwoju grupy w regionie EMEA (pozostałe w Londynie i Amsterdamie). Sławomira Stępniewskiego, dotychczas chief executive officera w Dentsu Polska i CEE, powołano na stanowisko CEO Dentsu Central Europe and Poland.
Redakcja "Press" zdecydowała też o przyznaniu DDB Warszawa Nagrody Specjalnej:
- DDB Warszawa – Punkt Odniesienia
Branża reklamowa od lat cierpi na brak autorytetów. Walczące o przetrwanie, utrzymanie i rozwój biznesu agencje rzadko decydują się na długofalowe inwestycje – nie tylko materialne, również wizerunkowe. W stosunkowo krótkiej historii polskiej reklamy mieliśmy już do czynienia z takimi, które wydawały się bardzo silnymi markami i do pracy w których wszyscy aspirowali. Żadna z tych agencji dziś nie nadaje tonu branży, a ich sukcesy są już tylko historią. Wyjątkiem jest DDB Warszawa. Agencja miała lepsze i gorsze lata, ale trzyma poziom i pilnuje standardów. Potrafi zaryzykować dla projektów, w które wierzy, i poświęcić biznes dla idei, które są dla niej ważne. Ma na koncie wiele nagród branżowych, w tym została Agencją 25-lecia Effie, co oznacza, że jej sukcesy nie są ani przypadkowe, ani jednostkowe.
Wyróżnione w "Panoramie Reklamy" agencje mediowe:
- Havas Media Network – Rozwój Roku
Agencja w 2024 roku dalej rozwijała takie marki, jak Havas Play i Havas Market, dzięki czemu jej grono klientów poszerzyło się o Lidla, Jacobsa Signify, Multikino i Kubotę. Wśród pozyskanych przez nią zleceniodawców znaleźli się też m.in. Shell, MG Motors i Deichmann. Łącznie agencja zdobyła 16 nowych budżetów, co pomimo zakończenia czterech współpracy pozwoliło jej na wypracowanie 7 proc. wzrostu przychodów.
- EssenceMediacom – Jakość Roku
Wypracowanie 14 proc. wzrostu przychodów pomimo zakończenia współpracy z Shellem, Uberem i Frisco pokazuje, że agencja nie oglądała się za siebie i zapewniała klientom najwyższą jakość usług. Według raportu COMvergence "New Business Barometer H1 2024" za pierwsze półrocze 2024 roku pod względem pozyskanych i utrzymanych budżetów mediowych EssenceMediacom uzyskał najlepszy wynik w Polsce: obronił i zdobył w sumie budżety warte 44,2 mln dol.
- Mediaplus – Zaufanie Roku
153 mln zł obsługiwanych budżetów to 12-proc. wzrost wobec 2023 roku. Agencja nie straciła żadnego klienta, ale rozpoczęła współpracę z siedmioma markami, dla których prowadzi działania również poza granicami naszego kraju. Jej innowacyjne podejście do kampanii reklamowych doceniono, wyróżniając ją nagrodą prof. Philipa Kotlera w pierwszej polskiej edycji Kotler Awards.
- Value Media – Wzrost Roku
Agencja w 2024 roku zwiększyła zatrudnieni o 32 osoby, wypracowując zarazem 20-proc. wzrost przychodów w porównaniu z 2023 rokiem. Wśród nowych klientów spółki znalazła się Żabka Polska, która w 2023 roku przeznaczyła na reklamę 282 mln zł. Do listy klientów spółki dołączyły również m.in. Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka i Maczfit.
***
"Panorama Reklamy" to doroczna autorska ocena rynku reklamowego przeprowadzana przez redakcję magazynu "Press". Raport zawiera analizy dotyczące 50 agencji reklamowych i 24 mediowych pod względem ich kondycji i perspektyw rozwoju. Każda firma była poddana wszechstronnej analizie, po czym została oceniona w skali od 1 do 5. Kryteria oceny obejmowały najważniejsze sfery aktywności firm komunikacji marketingowej: sukcesy kreacji, pozyskanie lub utratę klientów, zakres ich obsługi, inwestycje w zespół i usługi, wyniki finansowe, w tym – gdzie było to możliwe – dane z KRS.
Czytaj też: Nowy „Press”: Andrzej Andrysiak, XYZ Nawackiego, była naczelna „Pisma” i odbudowa Trójki
(AMS, KAP, 03.01.2025)