Debata „Panoramy Reklamy” - "2021 - (K) Rok w dobrą stronę"
Uczestnicy debaty (od lewej): Dagmara Gadomska, dyrektor generalna Publicis Worldwide Polska; Maciej Klaś, chief business officer, członek zarządu GPD; Beata Magdziarz, chief digital officer Havas Media Group; Agata Małkowska-Szozda, „Press” (prowadząca); Wincenty Kokot, business development director GoldenSubmarine; Krzysztof Mocek, head of creative line denstu Polska i CEE, CEO Isobar Polska (fot. Rafał Meszka/„Press”)
Pandemia przyspieszyła wiele procesów w komunikacji, szczególnie jeżeli chodzi o digital i e-commerce. Klienci patrzą już na agencje nie jak na wykonawców, ale jak na partnerów, którzy mogą im pomóc rozwiązać biznesowe problemy. Dla agencji to szansa i jednocześnie wyzwanie - zgodnie uznali uczestnicy debaty „Panoramy Reklamy”.
Dyskusja dotyczyła 2021 roku, który był okresem stabilizacji i ugruntowywania się „nowej normalności”. Uczestnicy dyskusji mierzyli się z pytaniami: jak w czasie pandemii zmieniły się potrzeby i zachowania konsumentów i czy modele zarządzania marek nadążają za tymi zmianami; czy zwiększony z powodu pandemii popyt na e-commerce jeszcze się nie ustabilizował; jakich usług klienci najbardziej poszukiwali w 2021 roku i co było absolutnym must have, oprócz e-commerce. Dyskutowali: Dagmara Gadomska, dyrektorka generalna Publicis Worldwide Polska; Beata Magdziarz, chief digital officer Havas Media Group; Krzysztof Mocek, head of creative line Denstu Polska i CEE, CEO Isobar Polska; Maciej Klaś, chief business officer, członek zarządu GPD; Wincenty Kokot, business development director GoldenSubmarine.
Wszyscy zwracali uwagę na dalszy wzrost znaczenia e-commerce, który był największym beneficjentem zmian w latach 2020-2021. - Pandemia była katalizatorem w kontekście tego, co się zmieniło, klienci zaczęli dostrzegać, że jeżeli nie wejdą w ten kanał, to bardzo dużo stracą. Przekornie powiem, że pandemia nam w tym pomogła, bo w bardzo wielu obszarach przyspieszyła zmiany, które próbowaliśmy nieudolnie w rozmowach z naszymi klientami wdrażać – zauważył Krzysztof Mocek.
- Marki próbują nadążać, ale to jest uzależnione od poziomu organizacyjnego firm, od tego, jak wcześnie rozpoczął się ten proces, bo te, które rozpoczęły go stosunkowo niedawno, nie nabyły jeszcze stosownego know-how - mówił Wincenty Kokot.
Zgodnie podkreślano, że analityka to kompetencja, której klienci oczekują od agencji, bo jej potrzebują. - Kluczowe jest wyciągnięcie wniosków, bo mamy tak dużą ilość danych, że nie jesteśmy w stanie ich przemielić. To jest gigantyczne wyzwanie dla całej branży, bo tutaj nie ma prostych rozwiązań, uczymy się tego na bieżąco – mówił Maciej Klaś.
Rozmówcy podkreślali, że w stosunku do 2020, w ub.r. zauważalne było przesunięcie z szybkich działań taktycznych czy sprzedażowych w stronę budowania długoterminowych strategii, m.in. wizerunkowych. - Pojawiło się więcej zapytań o strategie, o repozycjonowanie, o pozycjonowanie, nowe produkty - wylicza Dagmara Gadomska.
- Marki nadal patrzą na zwrot z inwestycji, bo to jest kluczowe, jeśli chodzi o efekt biznesu. Jednak coraz więcej marek dopasowuje się do potrzeb konsumenta, bo chodzi też o wartości społeczne czy osobiste – dodaje Beata Magdziarz.
Debata odbyła się w połowie lutego w studiu Wirtualnej Polski. Można ją obejrzeć na YouTube oraz na stronie Panoramareklamy.press.pl.
(AMS, 03.03.2022)