Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Grudzień 09, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Jedynie 35 proc. firm z sektora B2B prowadzi aktywne działania marketingowe

Według raportu blisko połowa zarządów (49 proc.) przyznaje, że w umiarkowanym stopniu rozumie marketing (fot. materiały prasowe)

Marketing B2B wciąż stanowi wyzwanie dla wielu polskich firm – wynika z nowego badania "Marketing B2B w polskich firmach" Instytutu Rozwoju Sprzedaży i Marketingu.

Jedynie 35 proc. firm z sektora B2B prowadzi aktywne działania marketingowe. Firmy, które tych działań nie prowadzą, jako najczęstszy powód wskazują brak takiej potrzeby – ich produkty lub usługi sprzedają się głównie dzięki rekomendacjom i stałym klientom (34 proc. respondentów). W dalszej kolejności wymieniają unikalność produktów lub usług (18 proc.) oraz niszowość branży, w której klienci sami znajdują ich rozwiązania (16 proc.). Co mogłoby je skłonić do rozpoczęcia działań marketingowych? Najczęstsze odpowiedzi to: "brak nowych klientów i spadek sprzedaży", "nic" oraz "nie wiem".

Czytaj też: Szefowie agencji Brain: My walczymy o markę - bez znaczenia, czy to jest lider, czy challenger

Według raportu blisko połowa zarządów (49 proc.) przyznaje, że w umiarkowanym stopniu rozumie marketing, jego rolę i zadania, za które są odpowiedzialne w firmie.

Te firmy, które mają strategię marketingową, definiują ją jako długoterminowy plan mający na celu zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności marki (37 proc.). Kolejne elementy według przedsiębiorców, które mogą być strategią lub składają się na nią, to analiza rynku i konkurencji (34 proc.), podejście do budowania wizerunku marki (29 proc.) i zestaw metod do przyciągnięcia i utrzymania klienta (28 proc.).

Ponad połowa firm (52 proc.) przyznaje, że mierzy skuteczność swoich działań marketingowych, ale tylko 20 proc. sprawdza i analizuje wszystkie prowadzone aktywności. 32 proc. mierzy wyłącznie wybrane działania, a 27 proc. firm nie robi tego wcale. 21 proc. mierzyło kiedyś, ale przestało, a wśród najczęściej wskazywanych przyczyn wymienia trudności techniczne lub brak narzędzi (33 proc.), zmianę priorytetów w firmie i skupienie się na innych obszarach (33 proc.) oraz przekonanie, że inne metody oceny (bezpośrednie wyniki sprzedaży) są wystarczające (29 proc.).

Czytaj też: Michał Hayder head of e-commerce & retail media w PHD i Media Direction OMD

65 proc. szefów marketingu dostrzega pozytywny wpływ działań marketingowych na obroty firmy, taką opinię podziela jedynie 35 proc. zarządów. Na pytanie "Czy marketing w naszej firmie robi dobrą robotę?" pozytywnie odpowiedziało 64 proc. szefów marketingu, ale aż 60 proc. zarządów nie było w stanie jednoznacznie tego ocenić.

Instytut Rozwoju Sprzedaży i Marketingu przeprowadził badanie w okresie sierpień-wrzesień na próbie 500 firm B2B.

Czytaj też: Sales & More stworzyła dla Pekao mapę w grze Fortnite. Będą ją promować influencerzy

(KAP, 09.12.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.