Tygodnik "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji. "Udało się skompensować naturalny ubytek"
W listopadzie tygodnik "Polityka" odnotował przyrost netto abonentów w stosunku do października
Tygodnik "Polityka" ma 34 tys. opłaconych, aktywnych i imiennych subskrypcji cyfrowych. To przyrost o 4 proc. w porównaniu z listopadem zeszłego roku – przekazała "Presserwisowi" Joanna Chmielecka, dyrektorka pionu cyfrowego.
Jak podkreśla, w listopadzie tygodnik "Polityka" odnotował przyrost netto abonentów także w stosunku do października. – To oznacza, że udało nam się skompensować naturalny ubytek wynikający z tego, iż właśnie pod koniec listopada kończą się dostępy grupy abonentów, którzy kupili je w promocji Black Friday w latach ubiegłych – tłumaczy Chmielecka.
Odbiorcy przyzwyczaili się do ciągłych promocji
Według stanu na początek grudnia "Polityka" ma 34 tys. opłaconych, aktywnych, imiennych subskrypcji cyfrowych. Jak zaznacza Joanna Chmielecka, do tych statystyk wlicza się także dostępy dla bliskich (rodzina, znajomi), opłacone przez głównego abonenta w droższych pakietach.
Czytaj też: "Polityka" zmienia makietę. "Tygodnik będzie łatwiejszy w nawigacji i lekturze"
– Według metodologii liczenia e-wydań przez PBC sprzedaż cyfrowa "Polityki" w trzecim kwartale 2024 wyniosła 25 072 egz. Ta liczba to w znakomitej większości subskrypcje "Polityki" kupione przez użytkowników portalu Polityka.pl i przez naszą aplikację mobilną – tłumaczy dalej dyrektorka pionu cyfrowego w tym tytule.
Jakie trendy na polskim rynku subskrypcji prasowych można dziś zaobserwować?
– Obecnie jedynie pojedyncze podmioty mogą się poszczycić cokwartalnymi wzrostami liczby subskrybentów netto. Zarówno przyrosty, jak i retencja osiągane są w dużym stopniu dzięki polityce ponadstandardowych rabatów – zaznacza Joanna Chmielecka, wskazując, że odbiorcy przyzwyczaili się do ciągłych promocji i tego oczekują dziś od wydawców.
– Według ostatniego raportu Reuters Institute przeszło ¾ polskich posiadaczy subskrypcji deklaruje, że korzystają z niej w promocyjnej cenie – przypomina Chmielecka.
Zróżnicowane podejście do cen
Również tygodnik "Polityka" oferuje rabaty. Jak przypomina dyrektorka pionu cyfrowego, już wiosną tego roku tytuł uruchomił ofertę powitalną 4 zł/tydzień przez pierwszy rok na pakiet Polityka Standard.
Czytaj też: Tygodnik "Polityka" bez rysunków Andrzeja Mleczki. "Nikt nie będzie mnie cenzurował"
– Oferta ta do dziś cieszy się niesłabnącą popularnością, pozwala pozyskiwać i poznawać zainteresowania czytelnicze nowych grup subskrybentów. Od października mamy też korzystną ofertę dla studentów z comiesięczną płatnością. Teraz, przy okazji Black Friday, mocno promujemy zakup dostępów trzyletnich z rabatem 50 proc. – mówi Chmielecka, przekonując, że to zróżnicowane podejście do cen i grup odbiorców odzwierciedla elastyczność wydawnictwa w kształtowaniu oferty subskrypcyjnej "Polityki".
– Staramy się ją optymalizować zarówno ze względu na bieżące przychody, jak i na wskaźniki ARPU/CLV – podsumowuje Joanna Chmielecka.
Czytaj też: W "Newsweeku" radość po tym, jak Michał Szadkowski oficjalnie został naczelnym
(MZD, 07.12.2024)