Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Listopad 27, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rosną przychody Wirtualnej Polski z turystyki. Jednak zysk netto po trzech kwartałach niższy

Wirtualna Polska stawia w reklamie na wspomaganie sztuczną inteligencją (fot: Wirtualna Polska)

Dwie wielkie imprezy sportowe i ruch turystyczny zapewniły po sześciu miesiącach Wirtualna Polska Holding wzrost przychodów. W samym trzecim kwartale wyniosły one ponad 437 mln zł. Zysk po pół roku jest jednak mniejszy niż w tym samym okresie ub.r.

Wirtualna Polska Holding SA po trzech kwartałach 2024 roku miała 1,168 mld zł przychodów ze sprzedaży i 118 mln zł zysku netto. Skonsolidowane przychody Wirtualnej Polski, w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku, wzrosły o 8,6 proc., a zysk netto spadł o 3 proc. Skorygowana EBITDA wyniosła 336,3 mln zł, co oznacza wzrost o 3,2 proc.

Czytaj też: Repropol przedstawił propozycję podziału środków, które chce wynegocjować z big techami

Przychody segmentu reklama i subskrypcje wzrosły o 3,8 proc. – do 522,2 mln zł, z czego 502,8 mln zł stanowiły wpływy gotówkowe (wzrost o 4,1 proc.). Skorygowana EBITDA tego segmentu spadła o 7,6 proc., do 173,4 mln zł.

Segment turystyka zapewnił WP 478,8 mln zł przychodów, czyli o 19,5 proc. więcej niż przed rokiem. Skorygowana EBITDA to 139,6 mln zł (wzrost o 19 proc.).

Przychody segmentu finanse konsumenckie spadły o 5,1 proc., do 145,1 mln zł. Skorygowana EBITDA była wyższa o 8,7 proc. i wyniosła 21,8 mln zł.

W samym trzecim kwartale 2024 roku Wirtualna Polska Holding uzyskała 437,5 mln zł przychodów ze sprzedaży (wzrost o 7,9 proc. w porównaniu z trzecim kwartałem 2023 roku) i wypracowała 79,9 mln zł zysku netto (wzrost o 11,4 proc.). Skorygowana EBITDA wzrosła o 2,5 proc., do 153,6 mln zł.

Czytaj też: Sabela, Bąk, Zawrzel i Galica zdobywcami Nagrody PAP im Ryszarda Kapuścińskiego

Segment reklama i subskrypcje odpowiadał za 175,2 mln zł przychodów WP w trzecim kwartale (wzrost o 6,4 proc.), z czego 167,4 mln zł to były wpływy gotówkowe (wzrost o 7,2 proc.). Jak podano w sprawozdaniu, przychody gotówkowe wzrosły "dzięki stopniowej poprawie w dynamice wzrostu przychodów z reklamy, a także widocznemu wzrostowi przychodów z subskrypcji".

Przychody segmentu turystyka wyniosły 208,4 mln zł i wzrosły o 12,2 proc. "w wyniku silnego wzrostu przychodów spółki oferującej pakiety wyjazdów zagranicznych Wakacje.pl". Z kolei segment finanse konsumenckie zanotował 48,3 mln zł przychodów (wzrost o 1,5 proc.).

– Nasz biznes turystyczny kolejny rok z rzędu zamyka trzeci kwartał – kluczowy w tym obszarze – bardzo solidnymi wzrostami – podkreślał w czasie konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes zarządu Wirtualnej Polski Holding. Przyznał on również, że nie spodziewa się, żeby kolejny kwartał zakończył się podobnym sukcesem finansowym.

Czytaj też: UOKiK zdecydował: internetowa księgarnia TaniaKsiążka.pl może przejąć Gandalfa

W maju tego roku Wirtualna Polska zwolniła 120 pracowników. Zarząd WP wyjaśniał to "dopasowaniem poziomu planowanych kosztów do niższego poziomu przychodów". 

Podczas prezentacji wyników holdingu Świderski, który od początku sierpnia objął stanowisko Executive Chairman w WP Media, sporo czasu poświęcił także rozwojowi technologicznemu WP.

– Nie przestajemy inwestować w technologie. Te największe inwestycje dotyczą działalności reklamowej. Optymalizowane sztuczną inteligencją produkty z rodziny WP Booster odpowiadają za ponad 30 mln zł przychodów od stycznia do września i notują trzycyfrowe wzrosty w stosunku do ubiegłego roku. Dziś ogłaszamy start kolejnych typów optymalizacji AI – mówił Jacek Świderski.

Czytaj też: Telewizja Polsat chce poszerzyć ofertę swoich kanałów sportowych

Według WP mechanizm AI będzie odpowiadał za wycenę oraz dobór targetu do kampanii, co z kolei doprowadzi do podniesienia efektywności reklamowej. Dynamiczne targety będą opierały się na personalizacji kampanii, natomiast wycena uwzględni prawdopodobieństwo konkretnych reakcji na stronach klientów reklamowych, wykorzystując precyzyjne modele w czasie rzeczywistym.

Jak mówił Jacek Świderski, to zdecydowany postęp w stosunku do jeszcze nie tak dawno stosowanych praktyk, kiedy klient mógł co najwyżej określić w przybliżeniu grupę docelową – np. kobiety w wieku 25-45 lat, mieszkające w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Czytaj też: Rekordowy wzrost sprzedaży "Gazety Polskiej". Rosnąca pozycja Tomasza Sakiewicza

(PAR, 27.11.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.