Wirtualna Polska zmniejszyła przychody z reklamy i subskrypcji, ale znacząco zwiększyła z turystyki
"Jesteśmy zadowoleni z obranego 10 lat temu, e-commerce'owego kierunku dywersyfikacji naszej Grupy. Widać, że turystyka napędza nasz wzrost kolejny kwartał z rzędu" - skomentował Jacek Świderski (fot. materiały prasowe)
Wirtualna Polska Holding SA w pierwszym półroczu 2025 roku uzyskała 912,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, z czego 903,6 mln zł stanowiły wpływy gotówkowe. Spółka zmniejszyła wpływy z reklamy i subskrypcji, a zwiększyła z turystyki. Zysk netto zmniejszył się do 3,2 mln zł. W samym drugim kwartale 2025 roku spółka odnotowała 9,3 mln zł straty.
Skonsolidowane przychody spółki w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 roku wzrosły o 24,9 proc., a gotówkowe – o 25,7 proc. Przychody segmentu reklama i subskrypcje spadły o 4,6 proc. – do 331,2 mln zł, z czego 322,1 mln zł stanowiły wpływy gotówkowe (spadek o 4 proc.). Skorygowana EBITDA zmniejszyła się o 1,3 proc., do 111 mln zł.
Czytaj też: Wirtualna Polska opowiada się za podatkiem cyfrowym dla globalnych platform
Segment turystyka zapewnił Wirtualnej Polsce 444,3 mln zł przychodów, czyli o 64,3 proc. więcej niż przed rokiem. Skorygowana EBITDA to 77,9 mln zł (wzrost o 43,5 proc.).
Przychody segmentu finanse konsumenckie wzrosły o 20,5 proc., do 116,6 mln zł. Zaś skorygowana EBITDA urosła z 1,1 mln zł do 3,2 mln zł.
Zysk netto zmniejszył się o 91,7 proc., z 38,1 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowana EBITDA wyniosła 207,7 mln zł, co oznacza wzrost o 13,7 proc.
Jak podano w sprawozdaniu, wynik finansowy był "pod negatywnym wpływem kosztów o charakterze jednorazowym (zwłaszcza jednorazowych kosztów związanych z działaniami w obszarze fuzji i przejęć oraz restrukturyzacji zatrudnienia w Invia Group), a także rozpoznanej wyższej amortyzacji (PPA) oraz wyższych kosztów finansowych związanych z zaciągnięciem długu na sfinansowanie akwizycji Invia Group".
Czytaj też: Komentarze o "Tygodniku Powszechnym" po odejściu naczelnego. "Nie będzie dużych zmian"
W samym drugim kwartale 2025 roku Wirtualna Polska miała 540,8 mln zł przychodów (wzrost o 42 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2024 roku), w tym 535,4 mln zł przychodów gotówkowych (wzrost o 43,1 proc.).
Segment reklama i subskrypcje zmniejszył przychody o 4,5 proc., do 172,5 mln zł. Przychody gotówkowe wyniosły 167,2 mln zł (spadek o 4 proc.). "Z jednej strony Grupa obserwowała negatywny wpływ trudnego otoczenia rynkowego w obszarze reklamy online display, a z drugiej pozytywne trendy w obszarze subskrypcji" – podano w sprawozdaniu.
Z kolei skorygowana EBITDA segmentu spadła o 0,7 proc., do 57,7 mln zł "na skutek wzrostu kosztów bezpośrednich (uzależnionych od poziomu sprzedaży, zwłaszcza w obszarze subskrypcji i pośrednictwa w sprzedaży powierzchni reklamowej WPartner)".
Czytaj też: "Gazeta Wyborcza" po raz pierwszy zostanie wydrukowana w drukarniach Polska Press Grupy
Przychody segmentu turystyka wyniosły 296,6 mln zł (wzrost o 105,3 proc. z 144,5 mln zł), a finanse konsumenckie – 60,4 mln zł (wzrost o 22,8 proc.).
Skorygowana EBITDA wyniosła 121,9 mln zł (wzrost o 23,8 proc.). Spółka zanotowała 9,3 mln zł straty, podczas gdy rok wcześniej miała 19,1 mln zł zysku netto.
"Jesteśmy zadowoleni z obranego 10 lat temu, e-commerce'owego kierunku dywersyfikacji naszej Grupy. Widać, że turystyka napędza nasz wzrost kolejny kwartał z rzędu. W sprawozdaniu za drugi kwartał po raz pierwszy pokazujemy wpływ transformacyjnego charakteru akwizycji Grupy Invia dla WP Holding" – skomentował w komunikacie Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.
Czytaj też: "Krytyka Polityczna" na jeden dzień zamknęła swoją stronę internetową, teraz prosi czytelników o pomoc
W kwietniu 2025 roku WP sfinalizowała transakcję przejęcia Invia Group, grupy turystycznej działającej w krajach niemieckojęzycznych, a także w Czechach, Słowacji, na Węgrzech i w Polsce. Wyniki Invii Group zostały po raz pierwszy ujęte od maja 2025 roku. "Akwizycja ta istotnie zwiększy segment Turystyki, a także pozwoli na umocnienie udziału Grupy w rynku w regionie" – wyjaśniono w sprawozdaniu.
Spółka w drugim półroczu 2025 roku w obszarze turystyki "spodziewa się wzrostu przychodów w przedziale wysokich jednocyfrowych wartości procentowych".
Dług netto na koniec czerwca 2025 roku wyniósł 1,26 mld zł (443 mln zł na koniec marca 2025 roku).
Czytaj też: Oglądalność nowego programu Magdaleny Ogórek w stacji wPolsce24
(KOZ, 27.08.2025)










