Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Lipiec 21, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Strony internetowe mediów nie przyciągają subskrybentów. Potrzebne zmiany

W liczbach bezwzględnych najlepszy jest "The New York Times", gdzie co prawda subskrybenci stanowią zaledwie 8,8 proc. wszystkich użytkowników, ale za to jest ich 9,9 mln (screen: nytimes.com)

Tylko niewielka część odwiedzających strony internetowe mediów zostaje ich subskrybentami – wynika z danych raportu opublikowanego przez PressGazette i Norkon na temat 25 największych sprzedawców treści na świecie. Według badania Creative Europe Media Program w Polsce zaledwie co piąty użytkownik mediów deklaruje jakąkolwiek subskrypcję, co czwarty rozważa ją w przyszłości.

PressGazette i Norkon opublikowały dane na temat zmiany z darmowego użytkownika lub odwiedzającego strony informacyjne na świadomego subskrybenta w 25 największych światowych informacyjnych serwisach internetowych.

"NYT" liderem w liczbach bezwzględnych

Na czele listy znalazły się sportowy The Athletic (należący do The New York Times) i finansowy Barron's, będący własnością News Corp. W pierwszym liczba subskrybentów stanowiła 25,6 proc., a w drugim 25,5 proc. wszystkich użytkowników strony. Na trzecim miejscu jest "Wall Street Journal", gdzie z płatnej subskrypcji korzysta 15 proc. użytkowników.

Czytaj też: Zator w płatnościach. Skoro w subskrypcjach jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle

Jednak jeżeli chodzi o liczby bezwzględne, wszystkie trzy serwisy, które razem mają 7,8 mln płatnych użytkowników, bije na głowę "The New York Times", gdzie co prawda subskrybenci stanowią zaledwie 8,8 proc. wszystkich użytkowników, ale za to jest ich 9,9 mln (przy średniej miesięcznej 113 mln odwiedzających).

Najlepszy z europejskich dzienników – norweski "Aftenposten" znalazł się na 7. pozycji (o dwie wyżej niż "NYT"), ale to dlatego, że jego 165 tys. subskrybentów stanowi 11,2 proc. z liczby 1,5 mln odwiedzających stronę w miesiącu. Za dostęp do płatnych treści francuskiego "Le Monde", ostatniego w zestawieniu, płaci 2,5 proc. (540 tys.) z jego 21,2 mln użytkowników.

Press

W tabeli opublikowanej w raporcie PressGazette i Norkon znalazło się 25 tytułów, głównie z USA i Europy (screen: PressGazette.co.uk)

Według Patryka Ślęzaka, wydawcy kilkunastu lokalnych serwisów internetowych w centralnej Polsce, takie wyniki trudno przełożyć na polskie warunki, zwłaszcza w mniejszych ośrodkach. Jak wylicza – przy optymistycznym założeniu, że konwersja (zmiana użytkownika strony w płatnego subskrybenta) wyniesie 5 proc., to w liczącym 80 tys. mieszkańców powiecie przy 8 tys. użytkowników portalu liczba subskrybentów sięgnie 400 osób. Przy opłacie miesięcznej 10 zł przychód wyniesie 4 tys. zł – czyli niewiele.

Za wiadomości płaci 21 proc. respondentów w Polsce

Na razie swoimi 300 tys. subskrypcji chwali się "Gazeta Wyborcza". Tyle samo mają razem Audioteka i WP Pilot, należące do WP Holding. Radio Tok FM (Agora) ma ich 40 tys.

Czytaj też: Stwórz, testuj, zmieniaj. Jak reklamować małe medium w internecie. Mówią fachowcy

Wprowadzania płatnych treści próbują również media lokalne. Tu jednak liczba subskrybentów osiąga od kilkudziesięciu do kilkuset użytkowników, mimo że część wydawców postawiła na ekskluzywne treści, a nie proste serwisy informacyjne. Swoich danych nie ujawnia Onet, choć już w 2023 roku nieoficjalnie mówiło się o 100 tys. subskrybentów.

I choć Polacy zadeklarowali w badaniach prowadzonych w ramach Creative Europe Media Program zainteresowanie wiadomościami krajowymi i lokalnymi (40 i 39 proc.), równie chętnie sięgają po informacje z zakresu nauki i technologii, podróży i zdrowia (od 28 do 40 proc.). Według tego samego badania za wiadomości płaci 21 proc. respondentów w Polsce, a 25 proc. rozważa takie wydatki w przyszłości.

Raport PressGazette i Norkon oprócz opisu sytuacji subskrypcyjnej 25 największych wydawców zawiera 8 sugestii dla wydawców, którzy chcą poprawić wskaźniki pozyskiwania klientów. To m.in.: ograniczone zaufanie wobec platform technologicznych, zmiana strategii pozyskiwania klientów poprzez tworzenie relacji z nimi, angażowanie i gromadzenie danych, dostarczanie jakościowych i unikalnych treści czy innowacyjne ich dystrybuowanie.

Czytaj też: Metoda Głuchowskiego. Reporter "GW" zarabiał kokosy na zmanipulowanych tekstach

(PAR, 21.07.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.