Raport SAR: Ile zarabia się w branży marketingowej. Wzrost w 2023 roku średnio o 8 proc.
Mediany wynagrodzenia miesięcznego na poszczególnych stanowiskach (fot. materiały SAR)
Wzrost stawek godzinowych oraz wynagrodzeń w branży marketingowej jest niższy od inflacji – wynika z najnowszego badania płac w sektorze komunikacji marketingowej. Przeciętny wzrost wynagrodzeń pracowników branży w 2023 roku wyniósł 8 proc.
"Deklarowane przez firmy stawki wynagrodzeń i wzrosty budżetów na wynagrodzenia nie były w stanie nadążyć za galopującą inflacją. Z ubiegłorocznego badania wyciągnęliśmy podobne wnioski, ale wówczas inflacja wynosiła średnio 14,4 proc., a budżety wzrosły o 5 proc." - analizuje Krzysztof Gugała z WTW Consulting, firmy, która przeprowadziła badanie na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
W 2023 roku pracodawcy podnieśli budżety na wynagrodzenia o 9 proc. "Zmiana ta może świadczyć o chęci nadrobienia niedoborów we wzroście wynagrodzeń w poprzednim roku. Nie zmienia to jednak faktu, że pomimo wysiłku, rynek wciąż nie był w stanie nadążyć za poziomem inflacji” – wskazuje Gugała.
Z danych zebranych wśród agencji należących do SAR wynika, że w tym roku budżety na wynagrodzenia tylko dla pracowników już zatrudnionych mają wzrosnąć o 7 proc., a budżety uwzględniające także planowaną obsadę nowych stanowisk o 10 proc. (mediana).
O 7 proc. mają wzrosnąć stawki godzinowe za pracę pracowników agencji podawane klientom w cennikach, to dużo mniej niż w 2023 roku, kiedy wzrost ten wyniósł aż 14 proc. Niższy wzrost stawek godzinowych oznacza, że agencje obniżyły koszty swojej działalności poprzez ograniczenia kosztów operacyjnych (np. mniej płacą za biura i administrację) albo pracują efektywniej dzięki wykorzystaniu narzędzi usprawniających pracę (technologia AI). Mniejsza podwyżka w cennikach może być też wynikiem presji klientów.
Od trzech lat branża raportuje lukę płacową między wynagrodzeniem kobiet i mężczyzn zatrudnionych na tym samym stanowisku (Gender Gap). Kobiety otrzymują średnio o 11 proc. niższe wynagrodzenie na umowie o pracę oraz o 14 proc. na kontraktach B2B. Dla porównania nieskorygowana luka płacowa dla sektora firm prywatnych w Polsce według danych WTW Consulting w roku 2023 wyniosła 21 proc.
Natomiast porównanie płac według standardu Equal Pay (obliczony wzorem: średnia płaca mężczyzn minus średnia płaca kobiet, podzielone przez średnią płacę mężczyzn na konkretnym analizowanym stanowisku) wynosi 1% na umowach o pracę i -4% na umowach B2B. To oznacza, że kobiety zatrudnione na umowach o pracę zarabiają o 1% mniej niż mężczyźni, a na umowach B2B na tych samych stanowiskach już średnio o 4% więcej.
W badaniu wzięło udział niemal sto podmiotów branży komunikacji marketingowej, przeanalizowano 7315 indywidualnych danych płacowych.
(AMS, 07.04.2024)