Zarząd Polska Press zrezygnował z reklam paramedykamentów. Niedawno walczył o nie z UOKiK
Sprzedaż reklam w roku 2022 zapewniła Polska Press 160,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w stosunku do 2021 roku (screen: YouTube/Radio Maryja)
Odwołany w piątek zarząd Polska Press dwa dni wcześniej „podjął decyzję o zaprzestaniu publikowania reklam produktów oraz usług o charakterze medycznym lub paramedycznym na dotychczasowych zasadach” – jak zapisano w dokumencie. Zarząd wytłumaczył to „współpracą z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”. Ale jeszcze we wrześniu ten sam zarząd odpowiadał UOKiK w sprawie tych reklam, że Polska Press kieruje się „wewnętrznymi wytycznymi”.
„Oświadczamy, że w naszych tytułach prasowych nie będą pojawiać się treści reklamodawców, których reklamy wprowadzają w błąd konsumentów odnośnie do właściwości produktów i usług o charakterze medycznym lub paramedycznym” – napisał zarząd Polska Press w komunikacie z 21 lutego.
Walka Polska Press z UOKiK
W tym samym komunikacie czytamy też, że w ramach współpracy z prezesem UOKiK „Polska Press sp. z o.o. dokonała szczegółowej analizy wewnętrznych procedur, których treść i stosowanie zostały uznane za niewystarczająco restrykcyjne. Wydawca wprowadził obecnie surowe zasady eliminujące możliwość ubiegania się o publikację reklam wprowadzających w błąd konsumentów”.
Czytaj też: Orlen szuka prezesa i członka zarządu Polska Press, ale kandydatom nie daje czasu
Z treści komunikatu zarządu Polska Press wynika, że wydawnictwo samo pozbawia się przychodów z publikowania części reklam. Chodzi o reklamy produktów oraz usług o charakterze medycznym lub paramedycznym, w tym niektórych środków na erekcję, nadwagę i zapobiegających bólowi.
UOKiK już w czerwcu ub.r. informował, że podjął postępowania wyjaśniające w sprawie promowania w prasie produktów paramedycznych, nie tylko w tytułach Polska Press, ale również m.in. Wydawnictwa Bauer, ZPR Media czy Westa-Druk.
We wrześniu biuro prasowe Polska Press informowało, że Polska Press udzieliła stosownej odpowiedzi UOKiK. Władze wydawnictwa zaznaczyły w korespondencji z serwisem Wirtualne Media, że przestrzegają „przede wszystkim wewnętrznych wytycznych dotyczących zasad zamieszczania materiałów promocyjnych tego typu środków. Każda reklama zgłoszona do publikacji jest analizowana, a w sytuacji, gdy jej treść narusza przepisy obowiązującego prawa, jest odrzucana”.
Decyzja zarządu na odchodne
Zapytaliśmy Polska Press, co takiego się stało, że w czerwcu szefowie wydawnictwa zapewniali, iż w sprawie reklam dotyczących środków paramedycznych wystarczają „wewnętrzne wytyczne”, a teraz zmieniły zdanie i wprowadziły „surowe zasady eliminujące możliwość ubiegania się o publikację reklam”.
Czytaj też: TVP likwiduje dyrekcję kanałów tematycznych. Karnowska, Legutko i Bocian-Zaciewska wśród szefów
Polska Press nie odpowiedziała na nasze pytania.
Polska Press podjęła decyzję o zaostrzeniu swoich zasad publikowania reklam środków paramedycznych dwa dni przed swoim odwołaniem. Niezależnie od oceny jakości tych reklam jest oczywiste, że zarząd pod kierunkiem Stanisława Bortkiewicza utrudnił w ten sposób swoim następcom uzyskiwanie przychodów reklamowych.
Menedżerowie wydawnictwa, których pytaliśmy o przychody reklamowe z tego tytułu, sugerowali, że nie były to nieistotne środki w budżecie koncernu. "Roczne przychody szły w miliony" – usłyszeliśmy. Dawali jednak do zrozumienia, że najlepsze czasy we współpracy z firmami oferującymi paramedykamenty minęły dobrych kilka lat temu.
Kania i Bortkiewicz już odwołani
Poprzedni zarząd Polska Press rezygnował już dobrowolnie z wpływów reklamowych, gdy przed ostatnimi wyborami parlamentarnymi wydawnictwo odmawiało publikacji ogłoszeń wyborczych Lewicy i Trzeciej Drogi.
Czytaj też: Zaczęły się konsultacje ustawy o mediach. Są odważne propozycje. Tutaj pełna treść założeń
Przypomnijmy, że rada nadzorcza należącego do państwowego Orlenu wydawnictwa w piątek 23 lutego wieczorem odwołała prezesa Polska Press Stanisława Bortkiewicza i członków zarządu Dorotę Kanię, Łukasza Greszta oraz Miłosza Szulca. Pełniącą obowiązki zarządu została Magdalena Skowyrska.
Polska Press wydaje 20 dzienników regionalnych. Wydawnictwo w 2022 roku miało 329,3 mln zł przychodów i zmniejszyło stratę o 25,3 proc. – z 30,8 mln zł w 2021 roku do 23 mln zł w 2022 roku. Sprzedaż reklam w roku 2022 zapewniła Polska Press 160,3 mln zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. w stosunku do 2021 roku. Przychody ze sprzedaży gazet spadły o 11 proc., do 69,8 mln zł w 2022 roku. Usługi poligraficzne odpowiadały za 61,6 mln zł przychodów (wzrost o 8,3 proc.).
Czytaj też: Jest projekt, nie ma już lex pilot. Ministerstwo Cyfryzacji z nową wersją Prawa komunikacji elektronicznej
(MAK, 27.02.2024)