TikTok goni Instagrama, pokazuje raport "Rynek Influencerów w Polsce – 2023"
Premiera pełnego raportu odbędzie 6 września w Warszawie (fot. materiały prasowe)
Przygotowany przez platformę REAChaBLOGGER raport "Rynek Influencerów w Polsce – 2023" pokazuje, że chociaż Instagram nadal jest najpopularniejszą platformą, to TikTok drugi rok z rzędu zyskuje udziały najszybciej w naszym kraju.
Raport – który podsumowuje sytuację na rynku influencer marketingu i zmiany na nim na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy i w obliczu wojny na Ukrainie – pokazuje powracający wśród marketerów optymizm. Według autorów zdecydowana większość zaplanowała na ten rok powiększenie budżetów na influencer marketing. Jednocześnie inflacja jest czynnikiem postrzeganym jako bardzo negatywny dla rynku marketingowego (dużo bardziej niż wojna) – w sumie jej wpływu obawia się aż 72 proc. respondentów.
Czytaj też: TikTok Ad Awards po raz pierwszy w Polsce. Zgłoszenia przyjmowane są do 27 września
Najczęściej wybierana przez reklamodawców platforma społecznościowa (do współpracy influencerskiej) to Instagram – 87,2 proc. (wzrost o ok. 6 proc. rok do roku), na drugim miejscu uplasowały się ex aequo Facebook i TikTok – po 55,3 proc. (ten pierwszy jest na fali lekko spadkowej, podczas gdy TikTok odnotował wzrost o 18 proc.). Tuż za podium znalazł się YouTube – 39,4 proc., a za nim blogerzy (29,8 proc.).
Największym zainteresowaniem reklamodawców cieszy się kategoria "Uroda", a najczęściej realizowanym celem za pomocą influencer marketingu jest budowanie product awareness lub brand awareness (81,9 proc. ankietowanych).
Coraz większa część rynkowych graczy (64 proc. respondentów) pozytywnie ocenia inicjatywę regulacyjną UOKiK, dotyczącą oznaczania współprac komercyjnych z influencerami. Inaczej oceniają inicjatywę KRRiT (obowiązek rejestracji influencerów tworzących kontent audiowizualny) – tylko 16,3 proc. pozytywnie, 31,6 proc. neutralnie i 29,6 proc. negatywnie. Warte odnotowania jest, że aż 27,6 proc. reklamodawców nie słyszało o działaniach KRRiT.
Czytaj też: SAR i KTR zachęcają branżę reklamową do wspólnej walki o tantiemy
66 proc. ankietowanych nawiązuje współpracę z influencerami bezpośrednio, poszukując partnerów w Google lub social mediach. 33 proc. wyszukuje ich samodzielnie, za pomocą odpowiednich grup tematycznych (najczęściej na Facebooku). Z kolei 44,3 proc. badanych robi to samodzielnie, lecz z pomocą platform, taki sam procent nawiązuje współpracę z influencerami, których zna osobiście. O wiele mniej ankietowanych zadeklarowało wykorzystywanie do tego celu wyspecjalizowanej agencji reklamowej lub agencji mediowej (odpowiednio 19,6 proc. i 3,1 proc.).
Pełny raport zostanie zaprezentowany publicznie premierowo 6 września podczas szkolenia "Influencer Marketing Manager", które jest organizowane przez REACHaBLOGGER w Warszawie.
"Press" jest patronem medialnym raportu. Honorowym patronatem objął go Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.
Czytaj też: Startuje Talking Heads – agencja działająca w obszarze podcastów
(KAP, 22.08.2023)