Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Legimi zapłaciło Platformie Dystrybucyjnej  |  Altavia Kamikaze + K2 i Cukier Works odpowiadają za digital  |  Wyniki "Hotelu Paradise" w TVN Siedem  |  Gala French Touch w Polsacie zamiast w TVP  |  Drugi sezon serialu "Miłość za wszelką cenę" w TV 4  |  Telewizja TVT z Rybnika w ogólnopolskiej ofercie  |  W przejętych przez Gremi Media "Wieściach Rolniczych" zespół pozostaje bez zmian  |  Serwis Sweet.tv: liczba kanałów FAST wzrosła do 15  |  Stock Polska wybiera  |  Rzeczniczka prasowa PERN  |  Awans w Fabryce Marketingu  |  Disney tworzy jednostkę biznesową do koordynowania AI  |  W latach 2022-2023 co cztery dni mordowany był dziennikarz  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Od początku listopada w kioskach także nowy numer magazynu "Press"  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Katarzyna Kasia, kłopoty w rodzinie Solorza, a także TV PiS Bis, Witold Bereś oraz odejścia szefów RMF FM – polecamy!  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Maj 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Prokuratura zamilkła po zawiadomieniu wydawcy tygodnika "NIE" o łamaniu wolności prasy

PKN Orlen wstrzymał dystrybucję tylko jednego wydania "NIE", ale Poczta Polska do tej pory nie przywróciła tygodnika do sprzedaży (fot. Wojciech Olkuśnik/East News)

Ponad miesiąc po tym, jak wydawca tygodnika "NIE", spółka Urma, zawiadomiła prokuraturę o łamaniu wolności prasy przez PKN Orlen i Pocztę Polską, prokuratura nawet nie odpowiada, co zrobiła w tej sprawie.

Spółka Urma złożyła w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Śródmieście dwa zawiadomienia, datowane na 14 kwietnia. Dotyczą one łamania zasad wolności prasy i tłumienia krytyki prasowej przez państwowe spółki Poczta Polska i PKN Orlen.

Poczta Polska nie przywróciła "NIE" do sprzedaży

Obie firmy odmówiły dystrybucji numeru 10 "NIE" z 10 marca, bo nie spodobała im się okładka, na której przedstawiono wizerunek Jana Pawła II opartego o pastorał z wmontowaną, zamiast postaci Chrystusa, nagą lalką. Miał to być komentarz do sporu dotyczącego roli Karola Wojtyły w tuszowaniu przypadków pedofilii w Kościele katolickim.

Czytaj też: Nie będzie bojkotu festiwalu w Opolu. "Impreza straciła na znaczeniu, nawet bojkot nie ma sensu"

W przypadku Poczty Polskiej chodzi o wycofanie "NIE" ze sprzedaży w jej placówkach, również w formie prenumeraty. PKN Orlen wycofał natomiast tygodnik ze stacji benzynowych i należących do koncernu kiosków Ruchu. Obie firmy wstrzymały dystrybucję "NIE" arbitralnymi decyzjami, z pominięciem jakiejkolwiek drogi administracyjnej czy sądowej.

– Orlen wstrzymał dystrybucję tylko jednego naszego wydania, tego z 10 marca. Natomiast Poczta Polska do tej pory nie przywróciła naszego tygodnika do sprzedaży – tłumaczy Marta Miecińska, prezeska wydawnictwa Urma, które oprócz złożenia zawiadomień zamierza też na gruncie prawa cywilnego pozywać o rekompensatę strat poniesionych przez wydawcę.

Prokuratura milczy

Poczta Polska oficjalnie nie przyznaje, że wycofanie "NIE" ze sprzedaży to kara za okładkę z Janem Pawłem II. Biuro prasowe spółki, odpowiadając na nasze pytania, tłumaczy, że decyzja została podjęta "z uwagi na kalkulacje i ryzyka biznesowe".

Czytaj też: Sąd nie utajnił procesu matki zastępczej z Ukrainy. Zaapelowali o to wspólnie dziennikarze

Sprawa ma jednak wymiar polityczny i ideologiczny, dlatego prokuratura podległa Zbigniewowi Ziobrze, prokuratorowi generalnemu, może nie być skora do zajmowania się tym tematem – jako winne łamania wolności słowa wskazane w końcu zostały państwowe firmy. Rzeczniczka warszawskiej prokuratury Aleksandra Skrzyniarz, pomimo ponawianych próśb, nie odpowiedziała nam, czy i ewentualnie jakie czynności prokuratura podjęła w tej sprawie.

– My też nie otrzymaliśmy od prokuratury żadnych informacji. Będziemy się jeszcze zastanawiali, co z tą sprawą robić dalej – mówi Marta Miecińska.

Czytaj też: "Nasz nowy dom" Polsatu nieznacznie zyskał widzów. Z programem pożegnała się Katarzyna Dowbor

(MAK, 22.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.