Ministerstwo Zdrowia zawiadamia prokuraturę w związku z promocją papierosów w Żabce
Żabka podjęła decyzję o wycofaniu promocji (fot. materiały prasowe)
"Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze" – napisano na oficjalnym Twitterze Ministerstwa Zdrowia. To reakcja na promocję sieci sklepów Żabka, która oferowała kanapki i hot-dogi za złotówkę do zakupionej przez klientów paczki papierosów.
O promocji jako jeden z pierwszych informował aktywista Jan Śpiewak, który określił działanie Żabki jako "bardzo poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego". Przypomnijmy, że posiadacze aplikacji Żappka mieli możliwość skorzystania z promocji, w której do papierosów Parliament oferowano hot-doga za złotówkę, a do papierosów Chesterfield kanapkę panini.
Czytaj też: #PowiedzCześćRóżnorodności – startuje kampania promująca pozytywną siłę różnorodności
Promocja szybko została usunięta z aplikacji. Żabka Polska opublikowała oświadczenie, w którym podkreśla, że nie ma prawnych przesłanek, które zabraniałaby takich działań, ale zgadza się, że "komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów".
Reklama wyrobów tytoniowych jest niedopuszczalna i nieważne do jak wąskiego grona osób jest kierowana oraz czy są to tylko palacze. Jesteśmy zobligowani skierować sprawę do prokuratury i @UOKiKgovPL . Liczymy, że dla @Zabka_PL zdrowie klientów jest najważniejsze i wycofa reklamę https://t.co/fH3vq45O0y
— Ministerstwo Zdrowia (@MZ_GOV_PL) May 9, 2023
W oświadczeniu czytamy dalej: "Niezależnie od tej decyzji, uzgodniliśmy zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych. Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem".
Ustawa o ochronie zdrowie przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zakazuje wszelkiej reklamy tych produktów, w szczególności w telewizji, radiu, w prasie i na plakatach. Art. 8 ustawy wymienia, że zakazana jest reklama i promocja wyrobów tytoniowych, rekwizytów i produktów imitujących wyroby oraz symboli związanych z używaniem tytoniu. Według stanowiska Naczelnego Sądu Administracyjnego z wyroku z 4 kwietnia 2001 roku niedozwolone jest także urządzanie loterii promocyjnych papierosów.
Czytaj też: Nowy "Press": Bianka Zalewska i jej dwa światy, Duklanowski od wrzutek, tata Maty i kryminały
(KAP, 10.05.2023)