GUS policzył, ile firm w branży telekomunikacyjnej, reklamowej, TV i prasowej ma zysk
Dane obejmują przedsiębiorstwa prowadzące księgi rachunkowe o liczbie pracujących 10 i więcej osób w 2022 roku (fot. Pixabay.com)
Większość firm z branży medialnej, reklamowej i telekomunikacyjnej, zatrudniających 10 i więcej osób, w 2022 roku zanotowała zysk netto – wynika z danych sygnalnych podanych przez Główny Urząd Statystyczny. Największy odsetek podmiotów mających zysk odnotowano wśród firm zajmujących się reklamą, badaniami rynku i opinii publicznej oraz telekomunikacją.
W kategorii działalność wydawnicza (m.in. wydawanie książek, gazet i czasopism, ale też gier) było 248 firm. 188 z nich wykazało zysk netto (76 proc. całości), a 60 stratę netto. Ich łączne przychody ze sprzedaży to 10,4 mld zł, łączny zysk netto 1,4 mld zł, a łączna strata netto (firm, które ją zanotowały) – 138 mln zł.
Czytaj też: Duklanowski z Radia Szczecin nie naruszył przepisów? Tak twierdzi prezes UODO
Samym wydawaniem gazet zajmowały się 24 podmioty, 13 (54 proc.) z nich miało zysk, a 11 stratę. Ich łączne przychody ze sprzedaży to 1,3 mld zł. Miały w sumie 21 mln zł zysku i 48 mln zł straty. Z kolei za wydawanie czasopism i pozostałych periodyków odpowiadało 55 podmiotów, 37 (67 proc.) z nich może pochwalić się zyskiem, 18 miało stratę (1,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, 247 mln zł zysku, 16 mln zł straty).
Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych obejmowała 49 podmiotów. 34 (69 proc.) spośród nich odnotowały zysk, a 15 stratę. Łącznie wypracowały 4,2 mld zł przychodów ze sprzedaży, 255 mln zł zysku i 259 mln zł straty.
Działalność związaną z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (radiowych i telewizyjnych) prowadziło 67 podmiotów. 43 (64 proc.) z nich miały zysk, 24 odnotowały stratę. Łącznie miały 14,6 mld zł przychodów ze sprzedaży, 2,3 mld zł zysku i 230 mln zł straty.
Czytaj też: PISF dostał 9,5 mln zł opłaty audiowizualnej od dostawców VoD za pierwszy kwartał
Za same programy radiowe odpowiadało 36 podmiotów, 20 (56 proc.) z nich odnotowało zysk, a 16 stratę (997 mln zł przychodów ze sprzedaży, 45 mln zł zysku, 74 mln zł straty), a za same programy telewizyjne – 31, z których 23 (74,2 proc.) miały zysk, a 8 stratę (13,6 mld zł przychodów ze sprzedaży, 2,3 mld zł zysku i 156 mln zł straty).
Działalność w zakresie telekomunikacji – czyli zarówno przewodowej, bezprzewodowej, jak i satelitarnej – prowadziło 186 podmiotów, 149 (80,1 proc.) z nich miało zysk, a 36 stratę. Łącznie zanotowały 46,8 mld zł przychodów ze sprzedaży, 3,6 mld zł łącznego zysku i 230 mln zł straty.
Działalnością usługową w zakresie informacji (wliczają się w nią m.in. portale internetowe czy agencje informacyjne) zajmowało się 227 firm, z których 172 zanotowały zysk (76 proc.), a 54 stratę. Ich łączne przychody ze sprzedaży to 23,3 mld zł, a łączny zysk – 2,03 mld zł, strata – 2,3 mld zł.
Czytaj też: "Dziennik Wschodni" znów szuka redaktora naczelnego. Przez agencję pośrednictwa pracy
Z kolei za reklamę, badanie rynku i opinii publicznej odpowiadały 383 podmioty, z których 315 (82,2 proc.) miało zysk, a 68 stratę. Zanotowały łącznie 23,6 mld zł przychodów ze sprzedaży, 1,6 mld zł zysku i 120 mln zł straty. Samą reklamą zajmowało się 338 firm, 280 (83 proc.) z nich miało zysk, a 58 stratę (21,2 mld przychodów ze sprzedaży, 1,4 mld zł zysku i 94 mln zł straty), a działalnością agencji reklamowych – 292, spośród których 241 (83 proc.) miało zysk, a 51 stratę (15,7 mld zł przychodów ze sprzedaży, 672 mln zł zysku i 82 mln zł straty).
Pełne dane można znaleźć pod tym linkiem na stronach GUS.
Dane obejmują przedsiębiorstwa prowadzące księgi rachunkowe o liczbie zatrudnionych 10 i więcej osób w 2022 roku. GUS nie podał porównawczych danych za 2021.
Czytaj też: Nowy "Press": Bianka Zalewska i jej dwa światy, Duklanowski od wrzutek, tata Maty i kryminały
(MNIE, 06.05.2023)