Włochy regulują wynagradzanie wydawców przez platformy cyfrowe
Facebook, Google i inni giganci muszą zadbać o interesy włoskich wydawców (fot. Pixabay.com)
Agcom, włoski Urząd Nadzoru Komunikacji, zatwierdził rozporządzenie dotyczące uczciwego wynagradzania wydawców za wykorzystywanie ich publikacji online. Włochy wdrażają zmiany w prawie dotyczące artykułu 15 dyrektywy o prawach autorskich w Unii Europejskiej.
Głównym celem wprowadzonej we Włoszech regulacji jest zachęcanie do zawierania umów pomiędzy wydawcami a dostawcami usług (w tym platform cyfrowych, takich jak Google czy Facebook) oraz firmami zajmującymi się monitoringiem mediów i przeglądem prasy.
Czytaj też: Facebook wnosi o oddalenie pozwu zbiorowego o wartości 3 mld funtów
"Mamy nadzieję, że teraz rozpocznie się konstruktywna debata pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi stronami we wspólnym dzieleniu się reformą, która jest niezbędna do przywrócenia równowagi całego systemu cyfrowego" – stwierdził prezes FIEG, Andrea Riffeser Monti.
Teraz, jeżeli w ciągu 30 dni od złożenia wniosku o rozpoczęcie negocjacji strony nie dojdą do porozumienia w sprawie kwoty, każda może zwrócić się do Urzędu Nadzoru Komunikacji o ustalenie godziwej rekompensaty.
Urząd w ciągu 60 dni od złożenia wniosku wskaże, która ze złożonych propozycji spełnia kryteria lub, jeżeli nie uzna żadnej z propozycji za zgodną, wskaże z urzędu kwotę godziwej rekompensaty.
Czytaj też: Ponad 2 mln subskrypcji straciły brytyjskie serwisy streamingowe w 2022 roku
Rozporządzenie określa jako podstawę obliczeń "przychody reklamowe usługodawcy pochodzące z wykorzystania publikacji dziennikarskich wydawcy w internecie, pomniejszone o przychody wydawcy związane z ruchem przekierowanym, generowanym na jego stronie internetowej przez publikacje dziennikarskie wykorzystywane w internecie przez usługodawcę”.
Na tej podstawie wydawcy, po przeprowadzeniu negocjacji, może zostać przyznany udział w wysokości do 70 proc. Stawka maksymalna ma na celu uelastycznienie systemu ustalania godziwej rekompensaty, dostosowanie go do różnych potrzeb zarówno dostawców, jak i wydawców, a jednocześnie ułatwienie prowadzenia negocjacji.
Czytaj też: Spotify ma już 489 mln użytkowników, ponad 200 mln płatnych, ale zwiększa stratę
(MAC, 01.02.2023)