Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Styczeń 27, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rynek reklamowy urósł w 2022 roku o prawie 5 proc. Aflofarm najważniejszym reklamodawcą

Łączne wpływy reklamowe wszystkich telewizji monitorowanych przez Kantar w porównaniu z 2021 rokiem spadły o 1,1 proc. (fot. Pexels.com)

W 2022 roku wydatki na reklamę w mediach wzrosły o 4,8 proc. w porównaniu z 2021 rokiem – wynika z cennikowych danych, które firma Kantar udostępniła "Presserwisowi". Wpływy reklamowe zmniejszyła telewizja, zwiększyło radio, mocne odbicie zanotowało kino. Dane nie obejmują internetu.

Największy udział w torcie reklamowym (bez internetu) miała telewizja, ale zmniejszył się on rok do roku z 57,1 proc. do 53,9 proc. Łączne wpływy reklamowe wszystkich telewizji monitorowanych przez Kantar w porównaniu z 2021 rokiem spadły o 1,1 proc., do 21,7 mld zł.

Czytaj też: Twitter zmniejszył wpływy z reklam o ponad 70 proc.

Wydatki na reklamę w radiu wzrosły rok do roku z 9,4 mln zł do 10,3 mln zł. Udział radia w całkowitych wpływach reklamowych – z pominięciem internetu – zwiększył się z 24,4 proc. do 25,5 proc.

Na reklamy w magazynach przeznaczono o 12,4 proc. więcej, niż rok wcześniej (łącznie 4,1 mld zł), a w gazetach – o 10 proc. więcej (łącznie 1,4 mld zł).

Reklama zewnętrzna cennikowo zarobiła 1,4 mld zł, czyli o 9,2 proc. więcej, niż rok wcześniej. Na reklamy w stołecznym metrze wydano dodatkowo 34,8 mln zł (o 18,1 proc. mniej, niż przed rokiem).

Czytaj też: GymBeam ogłasza nową współpracę z influencerami sportowymi

Natomiast wpływy reklamowe kin były wyższe o 61,8 proc. i sięgnęły 1,3 mld zł.

  • Najwięcej na reklamy w mediach w 2022 roku przeznaczyła firma farmaceutyczna Aflofarm – cennikowa wartość jej kampanii wyniosła 2,4 mld zł (wzrost o 5,2 proc. względem 2021 roku).
  • Drugi pod względem wielkości wydatków reklamodawców był Terg (właściciel sklepów Media Expert) – 1,2 mld zł (wzrost o 18 proc.).
  • Trzeci miejsce zajął Natur Produkt Zdrovit – 816,2 mln zł (wzrost o 15 proc.).

W pierwszej dziesiątce największych reklamodawców znalazły się również:

  • Euro-Net (RTV Euro AGD) – 789,9 mln zł (spadek o 20 proc.),
  • Lidl – 743,9 mln zł (spadek o 15,2 proc.),
  • Ferrero Polska – 629,1 mln zł (spadek o 16,8 proc.),
  • USP Zdrowie – 622,5 mln zł (wzrost o 9,1 proc.),
  • Jeronimo Martins Polska (Biedronka) – 505,4 mln zł (wzrost o 5,8 proc.),
  • Neonet – 471,9 mln zł (wzrost o 8,7 proc.)
  • P4 (Play i UPC) – 417,3 mln zł (w 2021 roku poza TOP 10).

Czytaj też: Inluencerzy uczą influencingu w akcji promocyjnej Alior Banku

Maciej Niepsuj, chief trading officer w agencji mediowej MediaHub, ocenia, że "udział telewizji w łącznym torcie reklamowym spadł głównie na rzecz internetu, ale w mniejszym stopniu również na rzecz pozostałych mediów".

– Głównie ze względu na spadającą widownię, problemy z realizacją kampanii wynikającą z mniejszych zasobów reklamowych i rosnącą widownię kontentu emitowanego przez streamingową konkurencję – zauważa Maciej Niepsuj pytany przez "Presserwis".

I dodaje: – Według naszych estymacji cały rynek reklamowy urósł nieznacznie rok do roku. Wzrost ten szacujemy na około 3 proc. przy wzroście samej telewizji na poziomie nie wyższym niż 0,5-1,5 proc. Trudno jednak do końca powiedzieć, jak rozłożą się budżety reklamowe, lecz jeżeli tylko stacje telewizyjne aktywnie powalczą o widza i będą w stanie generować oczekiwaną widownię, to z pewnością mają potencjał, by utrzymać udział w rynku reklamowym na poziomie z roku ubiegłego.

Czytaj też: Państwowe media dostaną z budżetu 2,7 mld zł. Sejm odrzucił wczoraj poprawki Senatu

(KOZ, KAP, 27.01.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.