Czy Edward Miszczak wzmocni konkurencyjność Polsatu? Dziś rozpoczyna pracę
Edward Miszczak ma odświeżyć ofertę programową Polsatu
Czy Edwardowi Miszczakowi, uważanemu za jednego z głównych twórców potęgi TVN, uda się zachować pozycję Telewizji Polsat w warunkach rosnącej popularności platform streamingowych?
Były szef programowy TVN Edward Miszczak rozpoczyna dziś pracę na stanowisku wiceprezesa zarządu oraz dyrektora programowego Telewizji Polsat. Zastąpi piastującą dotychczas funkcję członkini zarządu i dyrektorki programowej Ninę Terentiew, która wejdzie w skład rady nadzorczej Telewizji Polsat.
"O polityce firmy będzie decydował Solorz"
Bogusław Chrabota, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, były dyrektor programowy Polsatu, ceni Edwarda Miszczaka jako znakomitego fachowca. – Doskonale zna się na telewizji komercyjnej. Gdybym był prezesem Polsatu i wiedział, że mogę go ściągnąć do siebie, nie wahałbym się ani chwili – mówi Chrabota.
Czytaj też: "Drugie śniadanie Mellera" z przyzwoitym startem, ale może odstraszać zbyt długim czasem odcinka
Prof. Krystyna Doktorowicz, medioznawczyni z Uniwersytetu Śląskiego, zaznacza, że w programach informacyjnych Polsat prezentuje stanowisko symetrystyczne. – W sytuacji zawłaszczania państwa i mediów publicznych przez rząd Zjednoczonej Prawicy to sprzyja rządowi i jest głęboko niemoralne. Powoduje, że serwisy informacyjne Polsatu nie spełniają kryteriów niezależności i bezstronności – zauważa Doktorowicz.
Czy w trosce o wykształconych i przeważnie liberalnych widzów dużych miast Polsat z Edwardem Miszczakiem w roli dyrektora programowego podniesie jakość serwisów informacyjnych? – Nic podobnego. O polityce firmy będzie decydował Zygmunt Solorz. Edward Miszczak nie będzie miał w tym zakresie nic do powiedzenia. On ma zdynamizować Polsat, wzbogacając ofertę programową. Ma na to szanse, bo obok Niny Terentiew i może Sławomira Zielińskiego należy do wąskiej grupy menedżerów, którzy wiedzą, jak robi się dobrą telewizję – stwierdza Robert Kwiatkowski, były prezes TVP, poseł koła parlamentarnego Polskiej Partii Socjalistycznej.
Czytaj też: Dorota Wellman będzie prowadzić "Kto to wie?" – wiosenną nowość TVN
W ocenie prof. Krystyny Doktorowicz Polsat bywa niesłusznie oceniany jako telewizja ludowa, skierowana do ludzi słabo wykształconych z miasteczek i wsi. – Wprawdzie jako pierwszy zaczął prezentować disco polo i ma w ofercie kanał m.in. Disco Polo Music. Ale ma też serialowy hit – „Świat według Kiepskich”. Poziom muzyki disco polo nie podlega dyskusji, jednak cieszący się popularnością sitcom – już tak. Uważam, że doskonale opisuje polską rzeczywistość, wbrew potocznym opiniom, nie schlebia tylko niskim gustom. Ale serial się zestarzał. Aby się rozwijać, Polsat powinien przygotować kilka nowych produkcji tego typu – podkreśla Krystyna Doktorowicz.
W ub.r. Polsat zdecydował o zakończeniu produkcji "Świata według Kiepskich". Na emisję czeka jeszcze tylko odcinek specjalny, poświęcony pamięci Ryszarda Kotysa i Dariusza Gnatowskiego.
Utrzymanie status quo byłoby sukcesem
Ryszard Sibilski, prezes firmy producenckiej Endemol Shine Polska, zaznacza, że Polsat powinien przygotować premierowe produkcje, aby utrzymać pozycję na rynku. – Ta telewizja jest w dobrej kondycji i skutecznie radzi sobie w konkurencji z TVN. Jednak, tak jak inne telewizje komercyjne, może bardzo dużo stracić przez rosnącą popularność platform streamingowych. Wyjątkowe wyczucie programowe może odegrać decydującą rolę, bo telewizję komercyjną w obecnych warunkach można wzmocnić głównie różnorodnym i świeżym kontentem – dodaje Sibilski.
Czytaj też: Mundial hitem w TV w 2022 roku. "Rolnik szuka żony" na czele programów rozrywkowych
W jego ocenie realnym celem jest utrzymanie oglądalności na obecnym poziomie. – Telewizje tracą publiczność, utrzymanie status quo będzie oznaczało sukces – zaznacza Ryszard Sibilski.
Edward Miszczak już w czasie studiów historycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował w radiu studenckim. Jako dziennikarz pracę zaczynał w Radiu Kraków, w tej stacji tworzył m.in. reportaże o tematyce katyńskiej i sybirackiej. W 1990 roku współtworzył komercyjne radio RMF FM, był m.in. dyrektorem anteny i wiceprezesem zarządu, prowadził także główny program publicystyczno-informacyjny "Radio, Muzyka, Fakty”. Od 1998 roku był dyrektorem programowym TVN. Jednocześnie pełnił funkcję wiceprezesa zarządu spółki akcyjnej TVN w latach 2004–2009 oraz 2018–2020. Dołączył też do zarządu spółki TVN Grupa Discovery. Z kierowniczych funkcji w TVN zrezygnował w ub.r.
Według danych Nielsen Media w 2022 roku Polsat miał średnio 7,28 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ (spadek z 8,19 proc.), 7,86 proc. w komercyjnej 16-49 (w dół z 8,93 proc.) i 7,78 proc. w komercyjnej 16-59 (spadek z 8,94 proc.).
Czytaj też: TVP Info emituje spot ze zmanipulowaną wypowiedzią Donalda Tuska. Będzie skarga do KRRiT
(jf, 16.01.2023)