Grupa Polska Press uruchomiła w poniedziałek nowy portal pod nazwą i.PL
Start nowego portalu powiązano z Forum Ekonomicznym w Karpaczu, które odbywa się od 6 do 8 września (screen: i.pl)
Dziś ruszył nowy ogólnopolski portal i.pl przygotowany przez Polska Press Grupę. Portal agreguje najciekawsze treści z portali regionalnych należących do PPG, ale przede wszystkim – ma oferować własne informacje i publicystykę polityczną. Serwis zastąpił Polskatimes.pl. Redaktorem naczelnym portalu jest Piotr Kotomski.
Start nowego portalu powiązano z Forum Ekonomicznym w Karpaczu, które odbywa się od 6 do 8 września. Nad jego przygotowaniem pracowała wąska grupa w centrali PPG. Koordynatorem projektu został Sławomir Cedzyński, były wydawca portalu Tvp.info.
Dorota Kania: "Wiedziałam, że musi powstać portal informacyjny"
Cedzyński wcześniej był redaktorem naczelnym informacji i publicystyki w Wirtualnej Polsce, a także szefem redakcji oddziału TVP w Kielcach oraz Regionalnej Agencji Producenckiej TVP.
Czytaj też: Krzysztof Ziemiec poprowadził prezentację ws. reparacji od Niemiec. Eksperci: stracił wiarygodność
Start portalu i.pl skomentowała Dorota Kania, redaktor naczelna Polska Press. – Przychodząc do Polska Press wiedziałam, że musi powstać portal informacyjny, którego podstawą będą wiadomości z każdego zakątka naszego kraju – napisała Kania. – Dzisiaj ten pomysł stał się faktem (...). Nie chcemy być i nie będziemy podobni do internetowych stron informacyjnych, które od lat są obecne na rynku medialnym – dodała.
W podobnym tonie wypowiedział się Piotr Kotomski, redaktor naczelny i.pl. – Polski rynek portali informacyjnych jest nietknięty od wielu lat. Teraz jest szansa, aby to zmienić – napisał. – Mam wrażenie, że wiele osób odwiedza duże serwisy tylko z przyzwyczajenia. Nie mają wyboru. i.pl ma nim być. (...) Często pytają mnie, „czy jest miejsce dla nowego portalu informacyjnego?”. Wierzę, że tak, że wizja Polski, którą chcemy pokazać, będzie budzić zainteresowanie – stwierdza Kotomski.
Pierwsze informacje o nowym projekcie Polska Press pojawiły się w marcu. W czerwcu, podczas oficjalnej prezentacji Małgorzata Skorwider, członek zarządu Polska Press Grupy zapowiadała wtedy, że nowy portal oparty będzie nie tylko o o informacje charakterystyczne dla portali horyzontalnych, ale także o wiadomości lokalne i regionalne. Polska Press pokazała wtedy krótką animację, której wirtualny bohater "redaktor Karol" zapowiadał: "Cała Polska pod jednym adresem. Już wkrótce!".
i.pl w miejsce Polskatimes.pl
Takie podejście do doboru treści skrytykowali specjaliści, którzy wskazywali wprost, że portale horyzontalne nie są miejscem, w którym szuka się wiadomości lokalnych i regionalnych. Zwłaszcza, że siła PPG leży w regionalnych gazetach.
Czytaj też: Dziennikarz "Newsweeka" poturbowany podczas zbierania materiałów. Dron uszkodzony
Grzegorz Strzelec, specjalista SEO, właściciel firmy Papaseo w rozmowie z "Presserwisem" dziwił się, że Polska Press dopiero teraz decyduje się na uruchomienie takiego serwisu. – Portal horyzontalny to ciągnik dla portali wertykalnych, takich jak strony lokalne w PP. Wystarczy spojrzeć na Onet czy WP, pracujące na oglądalność swoich stron głównych. Ludzie potrzebują, bez skakania po serwisach, kompletu informacji w jednym miejscu. Oczywiście promocja takiego tworu to gigantyczne przedsięwzięcie marketingowe – powiedział.
Paweł Nowacki, niezależny konsultant na rynku mediów w agencji DigitalFlow.pl uważa, że miejsce na nowy portal horyzontalny na rynku jest. – Pytanie: jaki ktoś ma pomysł, jakie środki i o jaką część internetu chce powalczyć?
Nowacki ma doświadczenie ze strukturą internetową Polska Press. Tworzył ją 15 lat temu w ówczesnej grupie Polskapresse, należącej jeszcze do Verlagsgruppe Passau. Zwraca uwagę, że na wejście do grona największych portal Polska Press będzie potrzebował olbrzymich zasobów: treści, ludzi i pieniędzy.
Eksperci: "Nowy portal nie zagrozi największym"
Na kwestię miejsca w internecie zwracają też uwagę inni specjaliści. Są zdania, że nowy portal nie zagrozi raczej najpoważniejszym graczom, jakimi dziś są Onet.pl (RAS Polska) i Wp.pl (Wirtualna Polska Holding). Może jednak starać się zająć pozycję Interii (Grupa Polsat-Interia) lub spychać na dalsze pozycje portale prawicowe. Ostrzegają jednak, że może się to dziać również kosztem pozostałych serwisów grupy, od których portal przejmie najatrakcyjniejsze treści.
Czytaj też: RMF Maxxx ma stać się RMF Maxx na 18. urodziny stacji
Do tej pory Polska Press, która w portfolio internetowym ma serwisy 21 dzienników regionalnych i kilkaset innych witryn, w tym skupione pod marką naszemiasto.pl, nie miała jednego wiodącego portalu. Taką rolę miała odgrywać strona Polskatimes.pl, ale nigdy nie odniosła wielkiego sukcesu.
Według lipcowego Mediapanelu liderem wśród serwisów regionalnych było należące do PPG Nasze Miasto, którego serwisy odwiedziło 9,2 mln użytkowników. W pierwszej dziesiątce znalazły się też serwisy "Gazety Wrocławskiej" (2,58 mln użytkowników) "Gazety Krakowskiej" (2,05 mln) i "Gazety Pomorskiej" (2,03 mln) odpowiednio na 7, 8 i 9 miejscu zestawienia. Ogółem serwisy PPG odwiedziło w lipcu 17,52 mln użytkowników – wynika z crossmediowego badania Mediapanel. Ten wynik dał grupie 10 miejsce w gronie najchętniej odwiedzanych serwisów w Polsce.
Czytaj też: Nowy "Press": Lachowski o swojej pierwszej wojnie, a także Gugała, Burzyńska, Klarenbach i ekipa Zełenskiego
(PAR, 05.09.2022)