Do Rzeczy sprzedało akcje  |  Rośnie liczba słuchaczy podcastów  |  Lipcowy cennik Polsatu  |  Apteki mają szansę odzyskać prawo  |  Widownia serialu "Pierwsza miłość"  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Telewizja kablowa ze spadkiem  |  Wyniki finansowe producenta "Kanapowców" i "Życia na kredycie" dla TTV  |  Serwisy plotkarskie zyskały użytkowników  |  Zespół agencji N42 Group  |  Publicis Groupe Polska wprowadza narzędzie  |  Heart & Brain przygotowała kampanię  |  ASAP&ASAP odpowiada za obsługę trzech brandów  |  Influencerzy z Dre$$code promują markę Orbit  |  Dyrektorka marketingu IAB Polska  |  Paramount+ zrealizuje drugi sezon "Strefy gangsterów" Guya Ritchiego  |  Colbert I. King po 35 latach żegna się z czytelnikami "The Washington Post"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Do Rzeczy sprzedało akcje  |  Rośnie liczba słuchaczy podcastów  |  Lipcowy cennik Polsatu  |  Apteki mają szansę odzyskać prawo  |  Widownia serialu "Pierwsza miłość"  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Telewizja kablowa ze spadkiem  |  Wyniki finansowe producenta "Kanapowców" i "Życia na kredycie" dla TTV  |  Serwisy plotkarskie zyskały użytkowników  |  Zespół agencji N42 Group  |  Publicis Groupe Polska wprowadza narzędzie  |  Heart & Brain przygotowała kampanię  |  ASAP&ASAP odpowiada za obsługę trzech brandów  |  Influencerzy z Dre$$code promują markę Orbit  |  Dyrektorka marketingu IAB Polska  |  Paramount+ zrealizuje drugi sezon "Strefy gangsterów" Guya Ritchiego  |  Colbert I. King po 35 latach żegna się z czytelnikami "The Washington Post"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Do Rzeczy sprzedało akcje  |  Rośnie liczba słuchaczy podcastów  |  Lipcowy cennik Polsatu  |  Apteki mają szansę odzyskać prawo  |  Widownia serialu "Pierwsza miłość"  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Telewizja kablowa ze spadkiem  |  Wyniki finansowe producenta "Kanapowców" i "Życia na kredycie" dla TTV  |  Serwisy plotkarskie zyskały użytkowników  |  Zespół agencji N42 Group  |  Publicis Groupe Polska wprowadza narzędzie  |  Heart & Brain przygotowała kampanię  |  ASAP&ASAP odpowiada za obsługę trzech brandów  |  Influencerzy z Dre$$code promują markę Orbit  |  Dyrektorka marketingu IAB Polska  |  Paramount+ zrealizuje drugi sezon "Strefy gangsterów" Guya Ritchiego  |  Colbert I. King po 35 latach żegna się z czytelnikami "The Washington Post"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 33 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Sierpień 22, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Centrum Monitoringu Wolności Prasy broni Tomasza Sakiewicza

Skazany za publikację fotomontażu Tomasz Sakiewicz twierdzi, że okładka miała charakter satyryczny, a satyra w Polsce nie podlega karze (screen: YouTube/TV Republika)

CMWP SDP kolejny raz staje w obronie Tomasza Sakiewicza. Sąd prawomocnym wyrokiem nakazał redaktorowi naczelnemu "Gazety Polskiej" przeprosić Bartosza Kramka, którego zdjęcie zostało wmontowane w okładkę opartą na fotografii wykonanej przez hitlerowskich propagandystów w czasie II wojny światowej.

Centrum opublikowało w czwartek protest, w którym zarzuca polskim sądom nieprawidłowości w prowadzeniu procesu i zastosowanie SLAPP – (strategic lawsuit against public participation), tzn. akcję procesową nakierowaną na faktyczne ograniczenie praw obywatelskich w zakresie wolności słowa.

CMWP SDP: "Naruszenie wolności słowa"

Stanowisko CMWP skupia się nie na samym procesie, a na postaci Bartosza Kramka – przewodniczącego Rady Fundacji Otwarty Dialog, którego opisuje jako "lewicowego aktywistę", znanego według Centrum z kontrowersyjnych działań.

Czytaj też: Sakiewicz musi przeprosić Kramka i zapłacić zadośćuczynienie

"Naturalnie, ocena działań Bartosza Kramka nie należy do Sądów rozpatrujących tę sprawę, ale karanie dziennikarzy za krytykę prasową tejże działalności budzi zdumienie i w ocenie CMWP SDP narusza zasadę wolności słowa" – napisała w proteście Jolanta Hajdasz, szefowa CMWP, wyliczając również działania Kramka, które według Centrum miałyby usprawiedliwiać fotomontaż na okładce "Gazety Polskiej".

Ta opublikowała w 2017 roku zdjęcie przedstawiające grupę policjantów gdańskich, celnika i pogranicznika udających, że łamią polski szlaban graniczny w Kolibkach na granicy Sopotu i Gdyni. Zdjęcie i wykonany równocześnie materiał filmowy zostały zainscenizowane na potrzeby hitlerowskiej propagandy po południu 1 września 1939 roku. Nie zostało jednak nigdy wykorzystane przez prasę III Rzeszy, a popularne stało się po zakończeniu II wojny światowej jako materiał ilustrujący "wojnę błyskawiczną".

Tomasz Sakiewicz: "Satyra nie podlega karze"

Zdjęcie jest jednym z ulubionych motywów wojennych wykorzystywanych przez polską prasę prawicową.

Czytaj też: Kanały wRealu24 usunięte z YouTube

Na okładce dwukrotnie wykorzystywała je "Gazeta Polska". Tyle samo razy "zdobiło" okładkę tygodnika "Sieci".

Press

Zdjęcie okładkowe "Gazety Polskiej" zostało wykonane na potrzeby propagandy hitlerowskiej (screen: Gazeta Polska)

Skazany za publikację okładkowego fotomontażu Tomasz Sakiewicz solidarnie z Niezależnym Wydawnictwem Polskim mają zapłacić 15 tys. zł na rzecz Bartosza Kramka, 10 tys. zł na rzecz fundacji Centrum Praw Kobiet oraz koszty procesowe w wysokości 3240 zł. "Gazeta Polska" ma też opublikować na drugiej stronie przeprosiny dla Kramka.

Broniąc się przed sądami, Sakiewicz od początku sprawy podkreślał, że okładka miała charakter satyryczny, a satyra w Polsce nie podlega karze.

Czytaj też: Seria pomyłek Babiarza. TVP Sport nie wyciąga wniosków z błędów

(PAR, 22.08.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.