Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Koalicja rządowa zmienia szefa RMN  |  Agencja Heart & Brain  |  Ruszył proces przeciwko TVN  |  Grupa Agora wycofała się z branży gastronomicznej  |  Player wprowadza zmiany w kanałach FAST  |  Eurosport i Max z prawami  |  Silver TV na razie tylko w internecie  |  Play największym graczem na rynku kablowym  |  Zestawienie kanałów dla dzieci  |  Talk-show "Dobry wieczór" w TVN Style  |  Spadki wśród dwutygodników z segmentu people  |  Agnieszka Niburska i Anna Pastor w zespole BBC Studios  |  Oglądalność serialu "Uroczysko" w TV 4  |  Intermarché z nową platformą komunikacji  |  Koalicja Grandesi x Kalicińscy tworzy lokalną kampanię  |  OS3 i One House  |  Netflix pozyskał pięciu sponsorów transmisji walki Mike Tyson – Jake Paul  |  Dovid Efune najbliżej przejęcia The Telegraph. Pracownicy zaniepokojeni, że firma straci bezstronność  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: książki

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 10, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rośnie sprzedaż książek, choć papier drożeje

W niektórych państwach sprzedaż książek wzrosła nawet o kilkanaście procent (fot. Pixabay.com)

– Z zestawienia za zeszły rok wynika, że w Europie Zachodniej i Południowej po raz pierwszy od kilkunastu lat odnotowano wzrost sprzedaży książek. Średnia dla państw europejskich wynosi około 7,5 procent – mówi „Presserwisowi” Sonia Draga, prezeska Polskiej Izby Książki.

Dane zostały przedstawione przez Europejską Federację Wydawców, która w zeszły piątek spotkała się m.in. ze Stowarzyszeniem Wytwórców Papieru (CEPI) oraz organizacją Integraf skupiającą europejskich drukarzy. W spotkaniu online uczestniczyła również prezeska Polskiej Izby Książki – Sonia Draga.

Czytaj też: Sieć naukowa EDMO ustaliła, co należy zrobić, aby skutecznie walczyć z dezinformacją

– W niektórych państwach, jak na przykład Norwegia i Belgia, sprzedaż książek wzrosła nawet o kilkanaście procent – tłumaczy Draga, zaznaczając, że w związku z opóźnionym raportowaniem zestawienie nie objęło rynku wydawniczego w Europie Środkowej. – To paradoks w czasach, gdy wydawcy borykają się z szybującymi cenami papieru, co związane jest ze wzrostem kosztów energii, transportu, a także z koniecznością dostosowania się producentów do unijnych norm ekologicznych. To wszystko sprawia, że coraz więcej europejskich producentów papieru zamyka swoje fabryki – tłumaczy Sonia Draga, dodając, że obecna sytuacja wpłynie na strategię wydawców książek.

– Należy się spodziewać, że wydawcy będą podejmować ostrożniejsze decyzje dotyczące wielkości nakładu poszczególnych tytułów. Od jakiegoś czasu, zwłaszcza na bardziej rozwiniętych rynkach, wydawcy drukowali więcej książek, bo chcieli wyeksponować dany tytuł w księgarniach, zapewniając sobie w ten sposób kampanię reklamową. W obecnej sytuacji to będzie możliwe wyłącznie w przypadku najbardziej rentownych tytułów – podkreśla Draga i dodaje, że obecny kryzys na rynku może zmienić również strukturę produkcji papieru.

Czytaj też: Miesięczniki kobiece Bauera walczą o prenumeratorki

– Z moich rozmów z europejskimi producentami papieru wynika, że niektórzy już teraz rozważają ograniczenie produkcji papieru prasowego, co związane jest ze spadkiem sprzedaży prasy drukowanej. Może się okazać, że znacznie mniej ryzykowne będzie dla nich oparcie się wyłącznie na produkcji papieru do książek – dodaje prezeska Polskiej Izby Książki.

Sonia Draga podkreśla również, że kluczowa dla całej branży w Polsce jest obecnie decyzja rządu w sprawie sprowadzenia do zera stawki VAT na publikacje prasowe i książkowe. W tej sprawie Polska Izba Książki, Izba Wydawców Prasy oraz kilka innych stowarzyszeń skupiających wydawców, dziennikarzy i pisarzy wystosowało pod koniec czerwca apel do premiera Mateusza Morawieckiego.

Czytaj też: RASP wydał oświadczenie w sprawie "Newsweeka". Chce pozwać Holzera

– Od kilku tygodni nie mamy żadnej informacji zwrotnej z Ministerstwa Kultury, które zapewniło nas wcześniej, że będzie zabiegać o objęcie całej branży zerową stawką VAT. W tym celu przedstawiliśmy nasze wyliczenia, z których wynika, że brak wpływów z tego tytułu kosztowałby polski budżet około 400 milionów złotych rocznie. Tę lukę w budżecie można jednak łatwo uzupełnić zwiększonymi wpływami ze sprzedaży paliwa lub innych obszarów. Polski rząd stać na gest, który może uratować wielu wydawców i wiele tytułów przed zamknięciem – przekonuje Sonia Draga.

Starania polskich wydawców sprzężone są z nowelizacją unijnej dyrektywy 2006/112/WE, która zapewnia państwom członkowskim większą elastyczność w ustalaniu obniżonych stawek VAT.

Czytaj też: Nowy „Press": Lichnerowicz i Górniak o wojnie, która nie jest kobietą, a także Lis, Grzędziński, Gebert oraz Jeleniewska z TikToka

(MZD, 10.07.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.