Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Czerwiec 20, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wirtualna Moda. Metaverse otwiera nowe możliwości dla branży modowej

Marki, które chcą być awangardowe, próbują swoich sił w metaverse już teraz (fot. James Yarema/Unsplash.com)

Kreatywne środowiska cyfrowe, w których coraz częściej nie tylko gramy, ale także pracujemy, bawimy się, spotykamy i robimy zakupy, przyciągają marketerów, w tym liczne firmy odzieżowe. Dla szeroko pojętej branży modowej metaverse oferuje nie tylko nowe możliwości, ale także szansę prezentacji produktowej na przykład pokoleniu Z, chętnie obcującemu z innowacyjną technologią.

Tydzień Mody Metaverse, zorganizowany przez Decentraland w marcu tego roku, przyciągnął znacznie więcej uwagi branży, niż jakiekolwiek inne wydarzenie związane z modą cyfrową. Zaproszono luksusowe marki, znane branżowe nazwiska, ale też… cyfrowych projektantów.

Rośnie liczba zainteresowanych poszerzoną rzeczywistością

Dzięki nowej technologii, która przekształca obrazy produktów 2D w doświadczenia 3D, Metaverse Fashion Week otworzył erę ultranowoczesnych doznań. Niezapomniane wrażenia zakupowe zagwarantowała wirtualna odzież dostępna w Decentral. Wydarzenie wpisało się w zainteresowanie tematem i moment, gdy metaverse oraz NFT weszły do leksykonu trendujących pojęć dekady. Decentraland skorzystał z okazji, aby zwerbować marki modowe i ich fanów do swojej platformy na całe cztery dni wydarzenia.

Czytaj też: Reklama w metaverse, czyli pierwsze lekcje dla marek, które chcą zaistnieć

Chociaż jak wynika z publikacji internetowych, uczestnikami targały mieszane emocje, to ekscytacja oraz liczba zainteresowanych widzów, według konsultantów biznesowych, odniosły ogromny sukces. Jak zauważył jeden z ekspertów w dziedzinie technologii mody, główne ryzyko związane z promowaniem wydarzenia związanego z fashion w poszerzonej rzeczywistości polega na tym, że projektowanie 3D w Decentraland jest dość ograniczone, a efekt końcowy nie zawsze jeszcze okazuje się satysfakcjonujący. Mimo wszystko organizator podzielił się informacją, że platforma metaverse odnotowała 108 tysięcy unikalnych wejść podczas MVFW.

Dla porównania pół roku wcześniej, w festiwalu muzycznym autorstwa Decentralandu, trwającym analogicznie cztery dni, uczestniczyło 40 tysięcy osób. Liczba zainteresowanych poszerzoną rzeczywistością rośnie. Nie są natomiast znane wyniki sprzedażowe Metaverse Fashion Week, jednak Morgan Stanley (jeden z największych banków inwestycyjnych na świecie) szacuje, że tylko w przypadku dóbr luksusowych metaverse i NFT mogą stanowić 10% rynku do 2030 roku, co oznacza możliwość uzyskania przychodów w wysokości 50 miliardów euro i 25% wzrost puli zysków branży.

Moda w świecie wirtualnym

Na początku 2022 roku Roksanda (serbska projektantka mody, twórczyni popularnego butiku) stworzyła autorskie NFT we współpracy z Institute of Digital Fashion podczas Londyńskiego Tygodnia Mody. Wówczas wyszukiwania marki wzrosły o 76% na Lyst. Podobne dane prezentuje Diesel – gdy ogłosił na Tygodniu Mody w Mediolanie, że oprócz ubrań fizycznych wypuści również NFT, suma wyszukiwań w Google dla marki wzrosła o 41%. Zainteresowanie marką Balenciaga w Lyst, podczas gdy pojawiła się w Fortnite w październiku 2021, wzrosło ponad dwukrotnie.

Czytaj też: Gameset publikuje badanie o metaverse i ogłasza nową strategię

Czy moda faktycznie przenosi się do wirtualnego świata? Czy to efekt chwilowej popularności technologii, czy jej przyszłość? Cóż… chociaż po wybiegu Dolce & Gabbana zamiast modelek chodziły w tym roku koty, a na wybiegu Unxd prezentujące ubrania panie fruwały po wyjściu z kwiatów lotosu, technologia okazała się intrygować bardziej. Decyzja o tym czy, a nie kiedy, firmy zdecydują się na metaverse, zapada już teraz. Marki, które chcą być awangardowe i postrzegane jako edgy, próbują swoich sił już teraz!

Michał Sęk

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.