Smart shopping, czyli trendy branży e-commerce w 2022 roku
Konsumenci na zakupach są coraz bardziej smart - poszukują jak najkorzystniejszych opcji (fot. materiały prasowe)
Polacy w internecie pokochali smart shopping – wynika z badania przeprowadzonego przez Agencję Badawczą Atena Research & Consulting.
Najwięcej osób rozpoczyna poszukiwania od Allegro – 30 proc. internautów. Dla porównania, od Google swoją ścieżkę zakupową zaczyna 18 proc. osób. Z odpowiedzi badanych wynika, że użytkownicy korzystający z Google chcą poznać opinie na temat interesujących przedmiotów, natomiast ci wybierający Allegro są nastawieni na zdobycie informacji o ich dostępności.
Allegro najchętniej wybierane
Co ważne, nawet 98 proc. konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na platformie Google oraz Allegro odnajduje tam to, czego szukali.
Czytaj też: Ruszyła kampania reklamowa Disney+
Badanie pokazało również, że Allegro jest najchętniej wybieraną platformą do dokonywania zakupów – aż 86 proc. konsumentów odpowiedziało, że zdarza im się korzystać z usług portalu. Dla porównania, platformę AliExpress w tym pytaniu wybrało 33 proc., a Shopee cieszyło się taką samą popularnością jak Amazon (15 proc.).
Konsumenci na skutek pandemii COVID-19 nauczyli się sprawnie poruszać po zasobach internetu oraz dokonywać zakupów, a trend smart shoppingu z roku na rok jest coraz bardziej widoczny w branży e-commerce. Podczas zakupów online użytkownicy najbardziej zwracają uwagę na ceny produktów (aż 43 proc. badanych wskazało ten czynnik jako ważny powód zakupu). Ważne są dla nich także inne aspekty, m.in. dostępność (27 proc. badanych uznało to za ważny powód), łatwość zakupów i darmowa dostawa (25 proc.). Po pandemii priorytetem zdecydowanie stały się też szybkość wysyłki (22 proc.) oraz wygoda, rozumiana jako brak konieczności wychodzenia z domu (21 proc.).
BLIK liderem
Polacy cenią sobie również elastyczną formę odbioru paczek. W 2022 roku przesyłki kurierskie wybrało mniej osób niż odbiór w punkcie, takim jak paczkomat InPost, Orlen, Żabka itp. (odpowiednio 41 proc. vs. 49 proc.). Przesyłki kurierskie odnotowały spadek o 4 p.p. w stosunku do 2021 roku. Z kolei jeżeli chodzi o płatność, liderem jest BLIK, z którego już dzisiaj korzysta 32 proc. badanych. Zdecydowanie zauważalny spadek dotyczył natomiast przelewów tradycyjnych (o 10 p.p. vs 2021). Poza nimi spadki odnotowały szybkie płatności (o 8 p.p. vs 2021) i płatności kartą online (o 3 p.p. vs 2021).
Czytaj też: MullenLowe z kampanią promującą multikanałowość Provident Polska
Finalizacja zakupów to kolejne pole do decyzji. Niezmiennie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest Allegro – podobnie jak w zeszłym roku, gdzie na zakup produktu decyduje się już ponad połowa konsumentów (57 proc.). Na drugim miejscu pozostają sklepy online z wynikiem 20 proc. Co więcej, z roku na rok coraz mniej osób dokonuje zakupu w sklepie stacjonarnym – w 2022 roku to tylko 3 proc. (od 2018 roku był to spadek aż o 19 p.p.).
Badanie ilościowe zrealizowane zostało wśród dorosłych Polaków, którzy w ciągu ostatnich trzech miesięcy decydowali o zakupie produktu, korzystając przy tym z internetu. Przeprowadzone było przy wykorzystaniu metody CAWI na panelu internetowym w kwietniu i maju 2022. Próba badawcza objęła 4020 internautów.
Czytaj też: Rząd do promocji służby cywilnej wybrał Grupę RMF, ZPR, Polskie Radio, TVP i Polsat
(AMS, 06.06.2022)