Edipresse Polska z niższymi przychodami w 2021 roku, ale zwiększyło zysk niemal pięciokrotnie
Największa część przychodów pochodzi ze sprzedaży prasy i powierzchni reklamowej - 47,16 mln zł (fot. Pixabay.com)
Edipresse Polska SA w 2021 roku zanotowało 68,31 mln zł przychodu. Zysk netto spółki wzrósł prawie pięciokrotnie do 17,5 mln zł, głównie za sprawą sprzedaży warszawskiej siedziby swojemu ówczesnemu właścicielowi.
Przychody Edipresse Polska zmalały z 92,36 mln zł w 2020 roku do 68,31 mln zł (spadek o 26,04 proc.). Największa część przychodów pochodzi ze sprzedaży prasy i powierzchni reklamowej - 47,16 mln zł. Pozostała sprzedaż (w tym sprzedaż książek) wyniosła 21,14 mln zł.
Zysk netto wzrósł z 3,72 mln zł do 17,5 mln zł, czyli o 370 proc. Głównym powodem tak drastycznego wzrostu zysku była sprzedaż w grudniu 2021 roku nieruchomości oraz części jej wyposażenia na rzecz spółki powiązanej z głównym podmiotem, czyli Edipresse Groupe. Wspomniana nieruchomość to najprawdopodobniej kamienica przy ul. Wiejskiej w Warszawie, gdzie funkcjonowało Edipresse Polska. W sprawozdaniu poinformowano, że zarząd zaproponuje walnemu zgromadzeniu akcjonariuszy przeznaczenie zysku na wypłatę dywidendy.
Czytaj też: Biełsat publikuje rozmowy rosyjskich żołnierzy z frontu
Koszty operacyjne spółki wyniosły 70,29 mln zł i były o 21,73 proc. niższe niż rok wcześniej. Wynika to głównie ze zmniejszenia wydatków na usługi obce z 61,25 mln zł do 39,46 mln zł. Na wynagrodzenia przeznaczono 23,17 mln zł, czyli o 15,73 proc. więcej, niż w 2020 roku.
W 2021 roku liczba pracowników w redakcjach (dziennikarzy, fotoreporterów, grafików itd.) wzrosła z 33 do 35, z kolei liczba zatrudnionych w pionach administracyjnych (m.in. marketingu, reklamy, zarządu) spadła z 85 do 67. Przeciętne zatrudnienie w Edipresse Polska wyniosło 102 etaty, co daje 16 etatów mniej, niż rok wcześniej.
Czytaj także: KPRM wydała 22,3 mln zł na zakup czasu antenowego w TVP i Polskim Radiu w 2021 roku
W maju 2021 roku zapowiedziano sprzedaż Edipresse Polska spółce Burda Media Polska. Pod koniec lutego 2022 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie. Edipresse Polska oficjalnie trafiło w ręce Burda Media Polska wraz z początkiem kwietnia.
Burda Media Polska przejęła multimedialne i cyfrowe portfolio Edipresse Polska, w skład którego wchodzą popularne serwisy dla kobiet, m.in. Wizaz.pl, Polki.pl, Party.pl, Viva.pl, Mamotoja.pl, Gotujmy.pl, Niania.pl i czasopisma „prawdziwe historie” oraz dwutygodniki "Viva!" i "Party" (łącznie 13 tytułów). Oprócz przejęcia wydawnictwa Edipresse Polska w 2021 roku Burda Media Polska nabyła platformę e-commerce Cocolita.pl.
(BAE, 20.04.2022)