Kryzysometr 2022. Jest źle, a lepiej nie będzie? Czego boją się PR-owcy
Osoby odpowiadające za komunikację obawiają się kryzysów jeszcze bardziej niż przed rokiem (fot. materiały prasowe)
Agencja Alert Media Communications przeprowadziła czwartą edycję badania Kryzysometr, pozwalającego ocenić poziom prawdopodobieństwa wystąpienia kryzysów komunikacyjnych. Jest on najwyższy od początku prowadzenia badania.
Kryzysometr jest szacowany przez ekspertów ds. komunikacji, którzy oceniają ryzyko wybuchu kryzysu wizerunkowego w swoich organizacjach w skali od 1 do 100. Ze średniej opinii wszystkich uczestników badania powstaje indeks: Kryzysometr, który w tym roku wyniósł aż 60 proc. To wynik o 5 punktów procentowych wyższy w stosunku do ubiegłego roku i aż o 8 punktów wyższy niż dwa lata temu - i najwyższy wynik od początku tego badania.
Kryzysometr 2022. Instytucje publiczne - pesymizm
Osoby odpowiadające za komunikację w wiodących polskich firmach, instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych obawiają się kryzysów wizerunkowych jeszcze bardziej niż przed rokiem - taki główny wniosek płynie z badania przeprowadzonego przez Alert Media Communications. Większe obawy przed kryzysem wizerunkowym mają przedstawiciele instytucji publicznych, którzy prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych zdarzeń w swoich organizacjach oceniają aż na 69 proc. Nieco mniej pesymistycznie na rozpoczynający się wkrótce rok patrzą przedstawiciele biznesu – w tym gronie prawdopodobieństwo wystąpienia kryzysu w 2022 roku oceniane jest na 54 proc., ale tu wzrost obaw jest wyższy, bo aż o 8 punktów rok do roku.
Zobaczcie tutaj: Czego obawialiśmy się rok temu? Kryzysometr 2020-2021
Największe kryzysy wizerunkowe 2019 w Polsce. Kryzysometr. Pierwszy, biznesowy (marketingowy) kryzys dopiero a raczej aż na 8. miejscu.
— Grzegorz Kita (@grzegorz_kita) January 9, 2020
Kto by pomyślał, że IKEA i Coca-Cola same narobią sobie problemów na skalę ..Trybunału Konstytucyjnego.#Kryzysometr https://t.co/iTpxWEfi1T pic.twitter.com/XOr65n4Y2K
Uczestnicy badania określają m.in. prognozowane źródła kryzysów wizerunkowych na przyszły rok. Zdecydowanie wyróżniają się tutaj dwa kryzysowe źródła, wskazane przez ponad połowę badanych. Po pierwsze będą to kryzysy online, czyli takie, które swój początek i przebieg mają w internecie. Wskazało je 53 proc. respondentów. Ich zdaniem będą one wynikać przede wszystkim z fake newsów, fal negatywnych komentarzy oraz wycieków danych.
Kryzysometr 2022: Polityka psuje świat
Na drugim miejscu wśród potencjalnych źródeł kryzysów nowego roku znalazł się znaczący wpływ polityki na życie organizacji poprzez kwestie światopoglądowe, niekorzystne regulacje czy ataki polityków – na takie ryzyko wskazał co drugi respondent (50,4 proc.). Na czoło listy rodzajów ryzyka trafiły też trudności gospodarcze związane z pandemią COVID-19, wskazane przez jedną trzecią badanych (32,6 proc.), choć warto tutaj odnotować spadek aż o 20 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku (co wskazuje, że raczej oswajamy się z pandemią i towarzyszącą jej niepewnością).
Podobnie jak w ubiegłych edycjach Kryzysometru, stosunkowo nisko w katalogu obaw znalazły się takie spodziewane kryzysy, jak oskarżenia o zanieczyszczanie środowiska (17 proc. wskazań), niewłaściwa obsługa klienta (16 proc.) i konflikty pracownicze lub problemy z produktami (po 13 proc. odpowiedzi).
Kryzysometr 2022: 6 dni w roku na gaszenie pożarów
W tegorocznym Kryzysometrze po raz pierwszy sprawdzono również, ile czasu eksperci ds. komunikacji poświęcają na radzenie sobie z mikrokryzysami, czyli wizerunkowymi lub komunikacyjnymi problemami o małej skali, które mogą eskalować do rangi poważnego kryzysu, na przykład ze względu na swój potencjał emocjonalny czy możliwe kontrowersje lub konflikty, jakie mogą wywołać. Blisko dwóch na trzech ankietowanych (64 proc.) przeznacza na radzenie sobie z mikrokryzysami co najmniej godzinę tygodniowo. W skali roku daje to ponad 50 takich mikrokryzysowych godzin, czyli ponad 6 dni przeznaczonych tylko na radzenie sobie z drobiazgami, które mają duży potencjał kryzysowy.
W badaniu Kryzysometr 2022, przeprowadzonym przez agencję Alert Media Communications na przełomie listopada i grudnia 2021, wzięło udział 130 rzeczników, dyrektorów i managerów PR z wiodących polskich firm, instytucji państwowych i samorządowych oraz organizacji pozarządowych.
(AMS, 10.12.2021)