Ukazał się magazyn "Świat Wiedzy Zoom"
Nakład pierwszego numeru magazynu "Świat Wiedzy Zoom" to 75 tys. egz.
Nowy magazyn z infografikami ma szansę utrzymać się na rynku prasowym, ale jego wydawca musi zainwestować w jakość - tak fachowcy oceniają debiut magazynu "Świat Wiedzy Zoom" (Bauer Media Group).
Od wtorku w sprzedaży dostępne jest pismo "Świat Wiedzy Zoom". To pierwszy na polskim rynku tytuł, który składa się wyłącznie z infografik. 100-stronicowy magazyn podzielony jest na 10 działów tematycznych, m.in. Nauka, Historia, Technologie i Natura.
Adam Szumilak, redaktor naczelny czasopisma, wskazuje, że inspiracją do jego powstania były memy. - Jeden obrazek i krótki komentarz są w stanie wyrazić dosadnie myśl, na przekazanie której potrzeba by niekiedy setek słów. Infografiki są takim dziennikarskim odpowiednikiem memów – w przystępny, efektowny sposób tłumaczą skomplikowane zagadnienia. W "Zoomie" nie brakuje też charakterystycznej dla memów ironii. A wszystko to bez rezygnacji z dziennikarskiej rzetelności i dogłębnego researchu, który stoi za każdą z infografik - mówi "Press" Szumilak.
Wyjaśnia, że 90 proc. infografik użytych w magazynie powstało w redakcji "Świat Wiedzy". - Zgromadziliśmy już blisko 300 pomysłów na inspirujące infografiki, planujemy kolejne wydania - dodaje.
Cena pierwszego wydania kwartalnika "Zoom" to 5,99 zł. Na pytanie, czy zostanie ona utrzymana, redaktor naczelny odpowiada: - W zależności od rozwoju sytuacji sprzedażowej będziemy podejmować dalsze decyzje w tej sprawie. Nakład wyniósł 75 tys. egzemplarzy.
"Infografika zawsze będzie treścią premium"
Maciej Kabroński, były wicenaczelny "Faktu" i założyciel firmy Infograficy.pl, wskazuje, że podobne czasopisma są na zagranicznych rynkach, ale można je policzyć na palcach jednej ręki. - W nowym czasopiśmie od razu widać różnicę jakości pomiędzy przedrukami infografik na przykład autorstwa Adolfo Arranza i tymi tworzonymi przez polski zespół. Po niektórych widać, że były "przepychane kolanem". Do numeru zerowego wziąłbym więcej lepszych infografik z zagranicy i je przetłumaczył - mówi "Press" Kabroński.
Ekspert zwraca również uwagę na jakość papieru, na którym wydrukowany jest magazyn. - Po takiej treści oczekiwałbym dobrej jakości papieru kredowego, a zamiast niego jest papier nieco lepszy od gazetek w marketach. Infografika zawsze będzie treścią premium i trzeba o tym pamiętać - dodaje. Na plus zalicza dobór tematów oraz sam pomysł wydawania magazynu tylko z infografikami. - Jest potencjał na rynku - podsumowuje.
Jarosław Kopeć, dziennikarz "Gazety Wyborczej", podkreśla, że infografika i wizualizacja danych to dobre formy omówienia wielu tematów, ale w Polsce są relatywnie mało popularne.
- Na świecie chyba najwyraźniej widoczne są w dziennikarstwie popularnonaukowym, nie dziwi więc to, że magazyn ukazuje się akurat pod szyldem "Świata Wiedzy". Na anglojęzycznym rynku prasowym coraz więcej takich ilustracji widzimy też w prasie codziennej - prym w tym obszarze wiedzie "The New York Times". Ale zarówno wizualizacja, jak i infografika to też formy bardzo trudne, bo wymagające kompetencji z jednej strony dziennikarskich, z drugiej – analitycznych, z trzeciej – graficznych - mówi "Press" Kopeć.
Przypomina, że infografiki są również bardzo kosztowne w przygotowaniu. - Nie zdziwiłbym się, gdyby redakcja magazynu w dużej mierze oparła się na przedrukach - komentuje Kopeć.
(PTD, 28.05.2021)