Konkretny target szansą dla prasy
(fot. Bank Phrom/ Unsplash)
Burda Media Polska wprowadziła w ostatnich dniach na rynek trzy nowe tytuły. Zdaniem ekspertów szansą dla prasy jest specjalizacja, próba dotarcia do konkretnej grupy czytelników.
W czwartek w sprzedaży pojawił się pierwszy numer magazynu "100 Zdrowych Przepisów" (Burda Media Polska). Każde wydanie ma być poświęcone jednemu tematowi, w pierwszym jest to dieta dla osób chorujących na cukrzycę. Nakład pierwszego wydania to 30 tys. egz., jego cena to 5,99 zł, a objętość – 100 stron. Również w czwartek nakładem tego samego wydawnictwa ukazało się pierwsze wydanie dwumiesięcznika "Doktor Zdrowie" oraz testowy numer magazynu "Ogród Krok po Kroku".
Część wydawców rezygnuje z papierowych wydań swoich tytułów. W ub.r. zniknęło m.in. papierowe wydanie tygodnika "Wprost" (AWR Wprost), "Logo" i "Avanti" (oba Agora), oraz należących do Grupy ZPR Media "Podróży", "Zdrowia" (oba Time SA) i "Żagli" (Murator Expo). "Bravo Sport" (Wydawnictwo Bauer) przestało natomiast ukazywać się regularnie.
Maciej Niepsuj, buying director w agencji mediowej MullenLowe MediaHub, zaznacza, że skoro Burda podjęła decyzję o wypuszczeniu nowych tytułów, musiała to poprzedzić analizą rynku i weryfikacją potencjału. - Więc biznesowo to im się uda. Wszyscy rozwijają portfolio digitalowe, część wydawców przeniosła się tam w stu procentach. Ale przy dużo mniejszych nakładach potencjał dotarcia precyzyjnie wycelowanego w konkretną grupę odbiorców zawsze będzie. Czy mówimy o luksusowych kobiecych tytułach, magazynach dla działkarzy, wędkarzy czy rowerzystów - mówi Niepsuj.
Dodaje, że prasa cały czas będzie miała wierne grono czytelników, zwłaszcza magazyny. - Poziom czytelnictwa i budżety, które trafiają do prasy, nie będą takie jak w przeszłości, ale ona nie zniknie. Liczy się zawartość, jeśli jest dobrej jakości, to zawsze znajdzie się odbiorca – podkreśla ekspert.
Były szef jednego z wydawnictw zaznacza jednak, że podobne tytuły już były na rynku. - Przedsięwzięcie wydaje się ryzykowne. Te dziedziny są ograne i trzeba mieć pomysł, żeby się przebić. Np. "Ogród Krok po Kroku" może pójść w dwóch kierunkach: charakter poradniczy albo pismo o eleganckich ogrodach, pokazujące piękne miejsca. Połączenie tych kierunków może być słabym pomysłem – zaznacza.
(JSX, 26.02.2021)