Media wspierają protestujące kobiety. Słuchacze Tok FM krytykują stację
Fala krytyki wylała się na radio Tok FM za dobór gości do poniedziałkowego programu Dominiki Wielowieyskiej o protestach (fot. Piotr Molecki/East News)
W reakcji na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego i sytuację, jaka panuje od czwartku na ulicach, Newonce.radio oddaje dziś antenę kobietom. Protesty wspierają także inne redakcje, m.in. "Wysokie Obcasy" i OKO.press. Krytyka słuchaczy spadła na Tok FM.
Newonce.radio ogłosiło drugi Dzień Kobiet w tym roku i oddaje antenę kobietom. – W Dniu Kobiet nie chodzi o datę w kalendarzu, chodzi o to, żeby dziewczyny miały głos i żeby ich głos został usłyszany. Jest im naprawdę trudno żyć w tym kraju i to nie jest kwestia wyłącznie orzeczenia dotyczącego prawa do aborcji, ale też szklanych sufitów czy niższych pensji. Generalnie dziewczynom jest dużo gorzej i my musimy na to reagować – mówi Bartek Czarkowski, dyrektor programowy Newonce.radio.
Newonce.radio zapowiada, że cały dzień będzie nadawało audycje z kobietami i o kobietach, by swobodnie powiedziały o wszystkim, co je boli i co jest do zmiany. – Nie wszystkie audycje są tego dnia prowadzone przez kobiety, ale we wszystkich to kobiety są najważniejsze i we wszystkich kobiety są gościniami, jeśli mężczyzna jest prowadzącym – mówi Czarkowski. Do inicjatywy dołączają też Newonce.net i Newonce.sport.
Wsparcie ogólnopolskich protestów w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego zakazującym aborcji także w przypadku ciężkich wad płodu okazała też redakcja “Wysokich Obcasów”, która w logo umieściła czerwoną błyskawicę – symbol Strajku Kobiet.
– Nasza redakcja od wielu lat angażuje się w obronę praw kobiet, więc był to dla nas naturalny gest. Nie godzimy się na cierpienie kobiet i dzieci – mówi Aleksandra Klich, redaktorka naczelna "Wysokich Obcasów". I dodaje, że "WO" przygotowały pięć plakatów związanych z protestami kobiet, które będą dostępne do pobrania i dzielenia się w mediach społecznościowych. A do czwartkowego wydania “Gazety Wyborczej” będzie dołączony plakat z twarzą dziewczyny z błyskawicą.
Z kolei "GW" opublikowała całostronicową mapę protestów Strajku Kobiet.
Redakcja OKO.press w akcie solidarności z kobietami zmieniła swoje logo na czarno-białe z napisem: "22.10.2020: Dzień Hańby". A w logo satyrycznego Asz Dziennika pojawił się napis "Powiedz komuś", czyli jedno z haseł protestujących.
"Krytyka Polityczna" pisze na czarnym banerze: "Krytyka jest kobietą. Była w tej walce zawsze i będzie do samego końca". Z kolei Noizz.pl podpowiada, jak manifestować w sieci i stworzył "Poradnik demonstranta".
Po fali krytyki, która wylała się na radio Tok FM w związku z doborem gości do wczorajszego porannego programu, redakcja przeprosiła, zapewniając, że jest po stronie protestujących kobiet i chciała pokazać mechanizm, który doprowadził do decyzji podjętej w TK. "Przyznajmy Wam rację: nie tak powinien wyglądać ten Poranek. Gdy ulice pełne są protestujących kobiet, ich głos tym bardziej powinien być słyszany na antenie" – napisało radio w komunikacie opublikowanym w mediach społecznościowych. W Poranku Tok FM prowadzonym przez Dominikę Wielowieyską gośćmi byli: Marta Lempart, liderka Ogólnopolskiego Strajku Kobiet; Artur Dziambor, poseł Konfederacji; Joanna Mucha, posłanka PO, ks. prof. Alfred Wierzbicki, wykładowca KUL; prof. Andrzej Zoll, były prezes TK; Renata Grochal, dziennikarka "Newsweek Polska" oraz Tomasz Terlikowski, publicysta.
W niedzielę redaktor naczelna Tok FM Kamila Ceran proszona o komentarz w sprawie niedostatecznego relacjonowania protestów kobiet przez tradycyjne media przekonywała, że jej stacja robi co może, żeby należycie informować swoich słuchaczy. "Jak coś się dzieje, wysyłamy tam ekipy, ale jako radio jesteśmy innym medium niż np. OKO.press, które może przez godzinę po prostu na żywo pokazywać obrazki" – mówiła "Presserwisowi" Ceran.
(BAE, 27.10.2020)