18 organizacji branżowych powołało Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń
Pandemia koronawirusa zmniejszyła rynek eventów niemal do zera (fot. Pixabay)
Wczoraj, 21 lipca, w siedzibie Pracodawców RP w Warszawie przedstawiciele branż targowej, MICE, koncertowej i turystycznej podpisali deklarację powołania Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.
"Pandemia zdrowotna i gospodarcza uderzyła w to, co jest podstawą działalności w branży MICE, czyli w bezpośrednie kontakty międzyludzkie. Nowoczesny i prężny sektor gospodarki został z dnia na dzień całkowicie zamrożony. To kataklizm, którego żadna inna branża nie doświadczyła" – ocenia prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski. "Dlatego reakcja musi być tak samo szybka i zdecydowana. Kolejne działania to dostosowanie pomocy publicznej do wyjątkowej sytuacji przemysłu spotkań. Musi on przetrwać kryzys, otrzymać czas na ponowne uruchomienie oraz przystosowanie do nowych warunków" – zaznacza.
Jak podkreśla Bartosz Bieszyński, koordynator Sztabu Kryzysowego Branży MICE, przemysł spotkań i wydarzeń daje prawie 15 proc. polskiego PKB (hotele, rozrywka, transport autokarowy, targi, grupowa i indywidualna turystyka przyjazdowa i wyjazdowa, MICE) i zatrudnia, łącznie z dostawcami i partnerami, ok. 1,5 mln osób.
"Od połowy lutego br. nasze środowisko notuje średni spadek sprzedaży w granicach 80-95 proc. w zależności od sektora. Brak długoterminowych i strategicznych rozwiązań oznacza nie tylko bankructwa i zwolnienia, ale to przede wszystkim zagrożenie dla nowoczesnej i zrównoważonej gospodarki naszego kraju" – dodaje Bieszyński.
Cel? Odnowa i odrodzenie branży eventowej
Reprezentanci Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń postawili sobie za cel obronę i odrodzenie branży poprzez mocny głos w dyskursie na szczeblu rządowym. Rada ma dążyć m.in. do stworzenia platformy współpracy i wymiany informacji między organizacjami tworzącymi przemysł spotkań i wydarzeń, stałego monitoringu kondycji branży (badania, ankiety itd.), stworzenia ciała reprezentującego interesy branży wobec administracji państwowej, tworzenia i przedstawiania propozycji w ramach wykorzystania EU Recovery Fund, współpracy z najważniejszymi instytucjami społecznymi.
Najważniejsze postulaty Rady to utrzymanie i rozwinięcie form wsparcia: pobudzenie popytu, dodatkowe bezpośrednie wsparcie finansowe, dotyczące kosztów pracy, promocji Polski jako miejsca indywidualnych, grupowych i biznesowych pobytów, uelastycznienie zaleceń i wytycznych dotyczących organizacji wydarzeń i spotkań.
Sygnatariuszami porozumienia jest 18 organizacji branżowych, m.in. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Klub Agencji Eventowych SAR, Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE.
(AMS, 22.07.2020)