PSPR sprawdza, jak rozwija się branża PR w regionach
Na Pomorzu największą grupę stanowią butikowe agencje PR (fot. materiały prasowe)
Polskie Stowarzyszenie Public Relations rozpoczęło cykl publikacji o branży PR w poszczególnych regionach kraju - "Polski PR". Jako pierwsze opisano Pomorze.
W pierwszej części raportu "Polski PR - woj. pomorskie" opisano działające na Pomorzu firmy PR, ich opinie o rynku, jego przyszłości oraz lokalnej specyfice. Uwzględniono najważniejsze wydarzenia, sukcesy, porażki, przetargi, a także realia rynku pracy i ofertę edukacyjną. Autorem publikacji jest pochodzący z Gdańska Cyprian Maciejewski, członek zarządu PSPR. Za grafikę i skład odpowiada Marcin Chabier, właściciel Grupy FLPR.
Z raportu wynika, że na Pomorzu największą grupę stanowią butikowe agencje PR - 14 firm (w raporcie uwzględniono firmy, które poddały się badaniu). O połowę mniej jest niezależnych konsultantów i tylko dwie duże agencje (zatrudniające więcej niż 10 osób). Pod względem klientów aż w 75 proc. przypadków sektor prywatny "wyraźnie dominuje". Natomiast sektor publiczny „nieznacznie przeważa” jedynie w 5 proc. przypadków. 70 proc. firm deklaruje, że nigdy nie stanęło do przetargu publicznego w konsorcjum z inną firmą spoza macierzystego regionu. Z kolei 50 proc. wśród „specyficznych branż z regionu pomorskiego” obsługiwanych przez agencje PR stanowią klienci zajmujący się turystyką. Do największych barier w rozwoju firmy PR zaliczają opisane jako: „klienci oczekują nierealnych cen za usługi” oraz „niska świadomość i kompetencje klientów w zakresie PR” (tak odpowiedziało po 25 proc. badanych) i „problemy z zatrudnieniem wykwalifikowanych specjalistów PR do agencji” (20 proc.).
(IKO, 01.07.2020)