Reklama 2020: eko, technologia i człowiek
(fot. Diego PH/ Unsplash)
Zapytaliśmy ekspertów z branży reklamowej, co przyniesie 2020 rok. Są zgodni: wiodącym tematem będzie ekologia, kluczowym narzędziem technologia, a wyzwaniem – precyzyjne dotarcie do konsumenta, także młodego.
Maciej Lissowski, Agencja Warszawa
Branża musi przygotować się na ekokonsumentów: tzw. efekt Grety, działania anty fast-fashion (np. socialmediowe wyzwanie niekupowania ubrań w 2020 w ramach świadomej konsumpcji) czy re-commerce. To tematy, z którymi zmierzą się marki. Twardym orzechem do zgryzienia dla komunikacji jest też nowa generacja, która próbuje zdefiniować swój pokoleniowy głos. Myślę, że „Patointeligencja” wcale nie jest najjaskrawszym tego przejawem.
Ciekawym zjawiskiem, które jest anty-trendem wobec rozwoju digital signage, „kultury ekranów”, czy technologii VR i AR, jest powrót do świata audio – podcasty z pewnością będą „miały głos” w 2020 roku. Kontynuacja trendów: consumer experience, mar-techy.
Joanna Biernacka, Isobar Polska (Dentsu Aegis Network Polska)
Będziemy się zmieniać. I będziemy musieli naprawdę przewidywać przyszłość. Pomoże nam w tym morze danych, zbieranych pod coraz bardziej spersonalizowaną komunikację. Część naszych kompetencji będzie automatyzowana dzięki AI, wkraczającej z impetem również w obszar strategiczny i kreatywny. Przerażające? Niekoniecznie. Tegoroczne Cannes pokazuje wyraźny trend, który można by nazwać empathy driven experience for humans. Bo coraz częściej marki mają odwagę i możliwości słuchać, rozmawiać i być naprawdę użyteczne dla swoich odbiorców, a dzięki temu coraz częściej widzą w nich ludzi, a nie konsumentów.
Agnieszka Chabrzyk, Business Factory
Rosnące możliwości smartfonów i związanych z tym kreacji: impactowych, dopasowanych i inspirujących to wciąż wyzwanie: jak krótko, językiem wizualnym opowiadać historię marki i produktu, by miało to wpływ na wyniki brandowe i sprzedażowe.
Ostatnie lata to rozwój: VR/AR oraz machine learning. Ciekawa jestem, czy uda się w 2020 wykorzystać VR/AR w masowej, zasięgowej kampanii, która do tego będzie nie tylko innowacyjna, ale przede wszystkim skuteczna w realizacji biznesowych KPIs. Rozwijający się machine learning – wykorzystany w kreacji do produkcji kreacji digital/mobile optymalizowanych w real time’ie pod target grupy i celach biznesowych.
Mariusz Pietkiewicz, M5 FILM
Przyszłość należy do młodych. Badania zachowań najmłodszych konsumentów, zmian jakie następują w odbiorze treści, czy decyzji zakupowych. To wszystko wyznaczy kierunki, jak docierać do pokolenia Z. Dostosowywanie się do najmłodszego odbiorcy będzie wyznaczać trendy. Do nich będzie się zwracała marka kierowana przez zdecydowanie starsze pokolenie. Widzę w tym wielkie wyzwanie i będę obserwował z ciekawością.
Wyraźna potrzeba wartościowych treści, a nie tylko treści „klikalnych”. Pojawi się szansa dla twórców chcących podążać za „ciekawością” a nie tylko za „klikalnością”. W dużej mierze będą to zmiany wynikające z programowania algorytmów YT.
Dalsza personalizacja. Coraz trudniej będzie się przebić z treściami, które nie będą skierowane do konkretnych odbiorców, nie będą skrojone na konkretną miarę. Wyjątkowe będzie jeszcze bardziej wyjątkowe. Naturalną konsekwencją będzie więc rozwój analiz rozmaitych danych, które pozwolą odpowiedzieć, jakie treści tworzyć, do kogo je skierować i jak uczynić je wyjątkowymi.
Tomasz Bartnik, One Eleven
Myślę, że rok 2020 upłynie pod hasłem „czyńmy wspólnie dobrze”. I nie dlatego, że jestem jakoś przesadnie sceptyczny czy ironiczny. Temat ekologii i szeroko rozumianej odpowiedzialności społecznej będzie z wielu różnych powodów tematem ważnym i modnym.
Marcin Maj, H2O Creative
Mam nadzieję, że po latach edukacji i wbijania do głów marketerów, że walka na poziomie „HAS” i „DOES” już nie wystarcza, nadszedł czas na poziom „FEEL”, czyli odpowiedź na pytanie, co marka mi daje i co dzięki niej czuję, do czego mnie inspiruje.
Życzę sobie i Wam, aby 2020 był rokiem kampanii, które w myśl zmieniania świata na lepszy, realizują wyższe cele i idee, które są istotne dla konsumenta. To my, marketerzy i twórcy komunikacji mamy realny wpływ na budowanie postaw naszych odbiorców. Bądźmy mniej pragmatyczni, na rzecz wyższych wartości.
RAQ, AMS