Wydanie: PRESS 9-10/2025

Wojna pod świętą wieżą

Jeszcze nigdy po tekście w „Press” nie dostaliśmy żądania sprostowań od obu stron opisanego konfliktu w mediach

Częstochowa i jej rejon są specyficzne. Rzucone między Katowice a Łódź, pozbawione reformą samorządową swojego województwa, a prawami rynku części wielkich zakładów. Z trwającym ćwierć wieku żalem o marginalizację. Media udają się tu średnio – chyba że kościelne. Działają związane z Jasną Górą Radio Fiat i Radio Jasna Góra, które transmituje głównie nabożeństwa, działa tygodnik katolicki „Niedziela”, chyba jedyny tygodnik w Polsce, który ma 19 edycji regionalnych. A właściwie diecezjalnych. Regionalny oddział i tygodnik ma „Dziennik Zachodni” Polska Press. Tygodnik obsługuje okoliczne powiaty: częstochowski, sięgający na wschód od miasta po granicę z województwem świętokrzyskim, kłobucki, graniczący z Opolszczyzną, i myszkowski. To niemal tyle, ile kiedyś zajmowało całe województwo częstochowskie. Jednak ze sprzedażą od lat jest marnie.

W czasach wojewódzkich mediów było więcej. „Gazeta Wyborcza” miała tu swój spory oddział i własne wydanie, a nawet własne radio. Oddział padł ofiarą zmian w „Wyborczej”, a Radio C. Złote Przeboje retransmituje program z Tychów. Działał tu również od 1993 roku drugi po katowickim oddział RMF FM. Miał nawet własny wóz transmisyjny. Jednak podziałał osiem lat i został zlikwidowany po zakazie rozszczepiania programu, który w 2001 roku wydała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Ryszard Parka

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.