Wydanie: PRESS 9-10/2025
Młody Berlusconi podbija Niemcy
Powoli, ale wytrwale koncern Berlusconiego przejmuje niemiecką grupę ProSiebenSat.1
Holding MFE chce przejąć grupę ProSiebenSat.1 – ta wiadomość zaniepokoiła w sierpniu niemiecką branżę medialną. Koncern Media for Europe (MFE) należy bowiem do Berlusconich, a magnat medialny, zmarły w 2023 roku, nawet po śmierci nie kojarzy się w Niemczech dobrze.
Silvio Berlusconi, twórca imperium telewizyjnego o nazwie Mediaset, rozpoczynał karierę w nieruchomościach i branży budowlanej, a od lat 70. ubiegłego stulecia inwestował w świeżo licencjonowaną telewizję komercyjną we Włoszech. W pierwszej połowie lat 90. rozpoczął karierę polityczną, założył centroprawicową partię Forza Italia, był trzykrotnie premierem Włoch, a należące do niego media wykorzystywał do rozwijania swojej kariery i propagowania populistycznej polityki.
Dzisiaj, z powodu konkurencji ze strony innych dostawców telewizji i platform streamingowych, koncern Berlusconiego nie jest już tak dominujący jak w latach 90., ale nadal pozostaje największą prywatną grupą medialną we Włoszech (m.in. Canale 5, Italia 1, Rete 4 oraz liczne stacje radiowe). Ma międzynarodowe aspiracje, o czym świadczy zmiana nazwy na Media for Europe i przeniesienie kilka lat temu siedziby do Amsterdamu. Prezesem firmy jest 56-letni Pier Silvio Berlusconi – drugie z pięciorga dzieci Silvio Berlusconiego. Poza Włochami ich rodzinna grupa medialna działa głównie w Hiszpanii, gdzie ma większość udziałów w stacji telewizyjnej Telecinco, jednej z czołowych prywatnych firm telewizyjnych, ale też w telewizji Cuarto i Be Mad.
Katarzyna Domagała-Pereira
Aby przeczytać cały artykuł:
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter


