Wydanie: JAK CZYTAć W ERZE FAKE NEWS 2018
Odpowiedzialność spada na odbiorcę
(fot. Pixabay.com)
Jeszcze niedawno powoływanie się w szkole na wiedzę zaczerpniętą z internetu mogło się dla ucznia źle skończyć. Obecnie wydaje się, że przynajmniej w odniesieniu do części tematów internet jest źródłem informacji nie do zastąpienia przez tradycyjne media. Obawy, które motywowały nauczycieli do tępienia nawyku wyszukiwania w internecie, pozostają jednak aktualne. Buszując w sieci, nietrudno wpaść w sieć fake newsów.
Niezależnie od definicji fake newsa nie ulega wątpliwości, że rozprzestrzenianie się nieprawdziwych informacji w internecie stanowi realny problem. Nawet profesjo-nalnym wydawcom zdarza się popełnić gafę i opublikować artykuł oparty na niezgodnych z prawdą danych. Rosnące tempo przepływu wiadomości i treści powoduje, że to na użytkownika spada odpowiedzialność za weryfikację przyswajanych informacji.
Kierowane do nas – jako odbiorców nieprzerwanego strumienia informacji – zalecenia często mają podstawowy charakter: warto sprawdzać źródła czytanych treści i zwracać uwagę na autorstwo tekstów. Nasze wątpliwości powinien budzić nadmiar wykrzyk-ników, nadużywanie wielkich liter czy błędy językowe. Swoją czytelniczą czujność można wesprzeć technologią, przez instalację wtyczek, które informują, że odwiedzana przez nas strona została zidentyfikowana jako niewiarygodna.
Przestrzeganie zasad może być jednak nieskuteczne w starciu z potężnym mechanizmem psychologicznym, zgodnie z którym jesteśmy bardziej skłonni wierzyć informacjom odpowiadającym naszym przekonaniom. Ograniczenie źródeł informacji do naszych światopoglądowych preferencji tworzy zagrożenie zamykania się w informacyjnych bańkach. Media społecznościowe zazwyczaj nie zmuszają nas do konfrontacji z wiadomościami, które nie współgrają z naszymi wyobrażeniami o świecie. Takie wyzwania możemy jednak stawiać przed sobą sami, by uniknąć udostępniania nieprawdziwych treści i innych pułapek czyhających w sieci fake newsów.
Joanna Mazur
Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter