Od tworzenia tytułów po transkrypcje. Jak dziennikarze Reutera korzystają z AI

Jane Barrett, dyrektorka ds. projektów AI w agencji Reutera: – Odkąd wbudowaliśmy AI do CMS-a krótkie streszczenie w podpunktach pojawia się w aż 95 proc. naszych tekstów. Gdy nie posiłkowaliśmy się sztuczną inteligencją, takie podsumowanie miał tylko co piąty artykuł (fot. Pixabay.com)
Jedną z prelegentek podczas Światowego Kongresu Mediów Informacyjnych była Jane Barrett, dyrektorka ds. projektów AI w Agencji Reutera. W Krakowie opowiadała, jak dziennikarze tego medium usprawniają swoją pracę z użyciem sztucznej inteligencji.
Jane Barrett mówiła, że sztuczna inteligencja – tak jak w wielu redakcjach na świecie – pomaga dziennikarzom przy tłumaczeniu materiałów, transkrypcji wideo i tworzeniu tytułów. AI generuje także najważniejsze wnioski z materiałów w formie podpunktów.
Czytaj też: Pytamy dyrektora The Independent o to, jak walczyć o odbiorców z użyciem AI
– Odkąd wbudowaliśmy AI do CMS-a, krótkie streszczenie w podpunktach pojawia się w aż 95 proc. naszych tekstów. Gdy nie posiłkowaliśmy się sztuczną inteligencją, takie podsumowanie miał tylko co piąty artykuł – opowiadała Barrett.
Dyrektorka ds. AI mówiła także o projektach, nad jakimi pracuje teraz agencja informacyjna. Jednym z nich jest narzędzie mające pomagać redaktorom w zarządzaniu materiałami, jakie dostają od dziennikarzy.
– Do tej pory wyglądało to tak, że redaktor musiał wybrać, na której stronie ukaże się materiał. Trzeba było też dodać zdjęcie i wideo, sprawdzając przy tym, czy na pewno dobrze się załadowało. Cała operacja zajmowała od 5 do 10 minut. Dzięki sztucznej inteligencji redaktor otrzymuje jedynie powiadomienie, że gotowy artykuł już po przydzieleniu do konkretnej strony i dodaniu zdjęć czeka na zatwierdzenie – opowiadała Barrett zdradzając, że Agencja Reutera prowadzi także testy dotyczące wykorzystywania AI do tworzenia krótkich notek na podstawie informacji prasowych. Sztuczna inteligencja miałaby wyciągać kluczowe informacje z dokumentu dostępnego w formie PDF, Worda czy linku, a dziennikarz jedynie sprawdzałby, czy wszystko się zgadza.
Czytaj też: Jak dziennikarze śledczy "The New York Times" korzystają ze sztucznej inteligencji
Wreszcie, by jeszcze szybciej dostarczać depesze redakcjom na całym świecie, Agencja Reutera prowadzi testy dotyczące korzystania z AI przy pisaniu artykułów, co Barrett tłumaczy w następujący sposób:
– Nasi klienci pytają, jak możemy eksperymentować z AI przy tworzeniu własnych materiałów? Odpowiedź jest taka, że nie mówimy tu o skomplikowanym tekście. Pierwszy przeciek dla agencji dotyczący konkretnego tematu czy wydarzenia to suche fakty, które powinny dotrzeć do odbiorców jak najszybciej. Dlatego nasi najlepsi redaktorzy pracują z zespołem technologicznym nad tym, jak stworzyć bezbłędny system, który umożliwiłby tworzenie materiałów składających się z pięciu-sześciu akapitów – opowiadała.
Czytaj też: RASP: 1/3 treści powstaje ze wsparciem narzędzi AI w redakcyjnym CMS
(MZD, 31.05.2025)
