RASP: 1/3 treści powstaje ze wsparciem narzędzi AI w redakcyjnym CMS

Narzędzia AI wbudowane w redakcyjny CMS stosowane są przez dziennikarzy wszystkich 16 marek wydawniczych należących do RASP (fot. materiały prasowe)
33 proc. treści Ringier Axel Springer Polska powstaje z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji wbudowanych w redakcyjny CMS. Generują one 27 proc. ruchu we wszystkich serwisach wydawnictwa.
Przedstawiciele Ringier Axel Springer Polska wnioski z użytkowania narzędzi AI, które wdrożono w redakcyjnym CMS na początku 2024 roku, przedstawili na Światowym Kongresie Mediów Informacyjnych w Krakowie podczas panelu "Implementing editorial AI Assistants in Ringier Axel Springer Polska: more than just a technological shift".
Narzędzia AI wbudowane w redakcyjny CMS, a dokładnie w platformę wydawniczą Ring Publishing, stosowane są przez dziennikarzy wszystkich 16 marek wydawniczych należących do RASP. Służą m.in. do tworzenia tytułów, skrótów, do transkrypcji treści wideo, transkrypcji tekstów na audio, tworzenia quizów, a także do omawiania i tłumaczenia tekstów zagranicznych.
Czytaj też: Krzysztof Kossowski współwłaścicielem kanału Krzysztofa Ziemca Otwarta Konserwa
Jak mówi "Presserwisowi" Marta Pawłowska, digital publishing director w RASP, w tym ostatnim kontekście sztuczna inteligencja stosowana jest np. przy tłumaczeniu tekstów z redakcji partnerskich – m.in. z amerykańskiego serwisu Politico czy niemieckiego dziennika "Die Welt".
– Dzięki wbudowanym w CMS narzędziom dziennikarze mogą nawet przygotować podsumowanie raportu. Wystarczy wkleić do systemu link prowadzący do tego dokumentu – tłumaczy Pawłowska, zastrzegając, że treści zatwierdzane są zawsze przy redaktorów i wydawców.
Narzędzia AI stosowane są także do przygotowywania tytułów, nie tylko na stronę główną i do poszczególnych serwisów, ale także pod SEO, wyszukiwarki i Google Discover czy np. kanały w mediach społecznościowych.
- Dziś dziennikarze muszą przygotowywać nawet kilkanaście wersji tytułu do jednego materiału pod wszystkie źródła ruchu, co zajmuje naprawdę dużo czasu. Użycie do tego sztucznej inteligencji mocno usprawnia naszą pracę – tłumaczy Marta Pawłowska.
Digital publishing director wydawnictwa wskazuje, że narzędzia służą także do optymalizacji tekstów pod SEO – chodzi nie tylko o tytuły, ale także o tagi, podpisy pod zdjęcia czy kluczowe słowa w tekście. – Po wklejeniu tekstu do CMS jedno z naszych narzędzi AI ocenia, na jakim poziomie materiał jest zoptymalizowany pod SEO i co ewentualnie należy poprawić. Dzięki takim rozwiązaniom technologicznym udało nam się podnieść ruch chociażby z Google Discovera - opowiada.
(MZD, 08.05.2025)
