Dział: INTERNET

Dodano: Luty 19, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Kampania w social mediach. Hołownia pierwszy na FB, Mentzen na TikToku, a Stanowski na X

Na TikToku spośród kandydatów na prezydenta najpopularniejszy profil ma Sławomir Mentzen z Konfederacji (fot. Tomasz Waszczuk/PAP)

Spośród kandydatów na prezydenta RP najpopularniejszy profil na Facebooku i Instagramie ma Szymon Hołownia. Sławomir Mentzen jest liderem na TikToku, a Krzysztof Stanowski na platformie X. Politycy mający największe szanse na wygraną, czyli Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki, jak na razie nie podbili mediów społecznościowych.

"Presserwis" przeanalizował, jak dużo użytkowników obserwuje w mediach społecznościowych profile najważniejszych kandydatów na prezydenta (na Facebooku, Instagramie, TikToku i X): Rafała Trzaskowskiego, Karola Nawrockiego, Sławomira Mentzena, Szymon Hołowni, Magdaleny Biejat, Adriana Zandberga, Krzysztofa Stanowskiego i Marka Jakubiaka.

"X pozostaje zamkniętą bańką"

– Facebook pozwala trafić politykom do grupy starszych wyborców, Instagram do młodszego elektoratu, ale najmłodszych wyborców można znaleźć na TikToku – mówi dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego. – Przecenianym medium z punktu widzenia dotarcia do wyborców jest X, który pozostaje zamkniętą bańką. Platforma ta daje jednak ekspozycję na media tradycyjne, dlatego już sama obecność polityków na niej jest ważna – dodaje Trzeciak.

Czytaj też: Sąd uchylił kolejną karę nałożoną przez Maciej Świrskiego na radio Tok FM

Na Facebooku najwięcej internautów – 1,1 mln – obserwuje Szymona Hołownię (Polska 2025), który wyprzedza tam Rafał Trzaskowskiego z Koalicji Obywatelskiej (778 tys.) i Sławomira Mentzena z Konfederacji (576 tys.). W pierwszej piątce są także: Marek Jakubiak (265 tys.) i Krzysztof Stanowski (166 tys.). Popierany przez PiS Karol Nawrocki przyciągnął do tej pory ledwie 9,5 tys. użytkowników FB.

– Największą widoczność na Facebooku, obserwując ruch organiczny, mają Rafał Trzaskowski i Karol Nawrocki. Widać duże zainteresowanie wśród ich społeczności, posty kandydatów udostępniane są przez polityków, radnych, sympatyków – zauważa Sergiusz Trzeciak.

Na TikToku prym wiedzie konto Mentzena

Szymon Hołownia prowadzi również profil na Instagramie, obserwowany przez 670 tys. internautów. Drugi w tym serwisie jest Sławomir Mentzen (583 tys.), trzeci – Rafał Trzaskowski (441 tys.), a czwarty Krzysztof Stanowski (395 tys.). Daleko za nimi jest Adrian Zandberg (Razem) – 40,3 tys. obserwujących. Karol Nawrocki na Instagramie ma 19,4 tys. obserwujących.

Czytaj też: Tomasz Lis zbiera pieniądze na swój kanał na YouTube. Chce "większego rozmachu"

Dr Mirosław Oczkoś, specjalista ds. wizerunku i marketingu politycznego z Instytutu Zarządzania Wartością SGH w Warszawie, komentuje: – Szymon Hołownia półtora roku temu miał dobrą kampanię do Sejmu. Jego popularność może być też pokłosiem Sejmflixu, czyli tego, jak prowadził obrady Sejmu. Zainteresowanie minęło, ale wyborcy-obserwujący zostali. Dziś jego działalność w internecie jest przeciętna, a samo bycie na Facebooku czy Instagramie nie przekłada się na sondaże i wyniki. Potrzebna jest aktywność.

Na TikToku prym wiedzie konto Sławomira Mentzena. Kandydata Konfederacji obserwuje 1,4 mln użytkowników tego serwisu. Ponad cztery razy mniej obserwujących ma tam Hołownia (306,5 tys.), który na TikToku i tak ma dużą przewagę nad pozostałymi kandydatami: Krzysztofem Stanowskim (75,5 tys.), Markiem Jakubiakiem (63,3 tys.) czy piątym Rafałem Trzaskowskim (30,8 tys.). Natomiast Karol Nawrocki ma tylko 19,5 proc. obserwujących.

Mirosław Oczkoś: – Wydaje się, że Sławomir Mentzen prowadzi jedną z lepszych kampanii w internecie, wykorzystując TikTok. Pięć lat temu, przy poprzednich wyborach prezydenckich, tylko Andrzej Duda zdecydował się zamieścić trzy czy cztery filmiki na TikToku. Reszta uznała, że to serwis dla gówniarzy. Jego młodzi użytkownicy już dorośli, część z nich po raz pierwszy zagłosuje w tym roku w wyborach. Zakładam, że TikTok i osobiste spotkania to dwa filary kampanii Metzena, który ma dziś mocną, trzecią pozycję w sondażach.

Problem kandydata popieranego przez PiS

Na platformie X prowadzi Krzysztof Stanowski. Założyciel Kanału Zero ma tam 1,2 mln obserwujących. Za nim są: Rafał Trzaskowski (880 tys.), Sławomir Mentzen (602,5 tys.), Szymon Hołownia (431 tys.) i Marek Jakubiak (170 tys.). Karol Nawrocki na X ma niespełna 76 tys. obserwujących, a więc jego profil radzi sobie tam najlepiej w porównaniu z innymi serwisami społecznościowymi.

Czytaj też: W "Rzeczpospolitej" trwa integracja newsroomów, ale nie tego oczekiwał jej zespół

– Paweł Szefernaker, szef sztabu Karola Nawrockiego, wygrał już ze trzy kampanie. Problem kandydata popieranego przez PiS jest taki, że gra powyżej swoich możliwości, jeśli chodzi o autoprezentację. Można nakręcić dowolną rolkę, zrobić więcej przebitek, ale widać brak jego obycia, kamera weryfikuje wszystko – ocenia Oczkoś.

Magdalenę Biejat z Lewicy najwięcej użytkowników obserwuje na Instagramie (39,4 tys.), a Adriana Zandberga z Razem na platformie X (168,5 tys.).

Sergiusz Trzeciak zwraca uwagę, że część platform będzie ograniczać ruch organiczny na profilach kandydatów na rzecz kampanii sponsorowanych. Istotne będą więc budżety, jakie sztaby zainwestują w media społecznościowe.

Pierwsza tura wyborów prezydenckich odbędzie się 18 maja.

Czytaj też: Wirtualna Polska proponuje prawie 20 mln zł za 26,45 proc. spółki Legimi

(KOZ, 19.02.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.