Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Luty 16, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Google News zamieszcza stare materiały jako nowe. Przygotowania big techów

W Google News pojawił się wysyp starych publikacji prezentowanych jako nowości (fot. Unsplash.com/ Kai Wenzel)

Google News zaczęło zamieszczać stare materiały, prezentując je często jako najnowsze. – Może być to spowodowane przygotowaniami big techów do testowania na użytkownikach wyników wyszukiwania – uważa Paweł Nowacki, niezależny ekspert rynku mediów i założyciel Stowarzyszenia Praktyków Transformacji Cyfrowej.

Test związany jest z implementacją w prawie państw europejskich nowych przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które nakazują big techom płacić wydawcom za wykorzystywane treści.

Powiadomienia o starych artykułach z Google News

Według Google o testy poprosili sami wydawcy, jednak europejskie organizacje wydawców – European Magazine Media Association (EMMA), European Newspaper Publishers’ Association (ENPA) i News Media Europe (NME) wyraziły oficjalne zaniepokojenie "brakiem informacji i przejrzystości tej inicjatywy, a także konsekwencjami, jakie może ona mieć dla europejskich wydawców prasowych". Wezwały też Google do zawieszenia testów.

Czytaj też: IWP wraca do projektu ustawy ratunkowej dla prasy. Mechanizm wspierania prenumeraty

Najpierw w Google News zaczęły się pojawiać pojedyncze stare zdjęcia z galerii publikowanych masowo w serwisach Polska Press. Daty publikacji to lata 2022-2023, więc bez aktualizacji nie mogły trafić do Google News. Wkrótce do "starych" informacji z Polska Press dołączyły kolejne, m.in. z serwisu Telepolis czy regionalnego radia PiK z Bydgoszczy. Kilka dni temu Google News zaprezentowało "Oświadczenie Wydawców Gazet Lokalnych" w sprawie sprzedaży ich tytułów w sieci Biedronka. Oświadczenie opublikował lokalny serwis Słupca.pl... w 2020 roku.

W listopadzie Google zapowiadał, że przeprowadzi "ograniczony czasowo" test polegający na usunięciu z wyników wyszukiwania linków do serwisów tradycyjnych wydawców. Linki mają zniknąć też z Google News i Google Discover dla 1 proc. użytkowników z Polski, Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Grecji, Włoszech, Niderlandów i Hiszpanii.

– Od jakiegoś czasu dostaję z Google News powiadomienia o starych artykułach, ale jako opublikowanych w ciągu ostatnich 24 godzin – potwierdza Krzysztof M. Kaźmierczak, dziennikarz poznańskiego ośrodka TVP.

Naciąganie czytelnika

Leszek Waligóra, redaktor naczelny "Głosu Wielkopolski", zauważył skokowy wzrost popularności swojego felietonu sprzed czterech lat. – A felietony generalnie są nieklikalne – zwraca uwagę.

Czytaj też: Korektę w "Dzienniku Gazecie Prawnej" wspomaga sztuczna inteligencja

– To naciąganie czytelnika – uważa Łukasz Religa, wydawca i redaktor naczelny "Portalu Kujawskiego", który stare materiały zobaczył w wynikach Google News. Winą obarczał Polska Press.

Faktycznie grupa rozpoczęła w grudniu zmiany w swoich serwisach gazetowych, które otrzymały nowe layouty i funkcjonalności. Jednocześnie dziennikarze dostali nowy system zarządzania treściami (CMS). Przy tak dużych zmianach (do końca lutego obejmą wszystkie 20 serwisów dzienników PP) mogło dojść do błędów.

Czytaj też: Kolejnych 10 serwisów Polska Press z nowym layoutem. Trzeci etap modernizacji

(PAR, 16.02.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.