Polskie media zakładają profile na Bluesky. "Bluesky stało się medium protestu"
Bluesky wydaje się atrakcyjnym miejscem dla mediów, ale to wciąż prywatna firma (screen: YouTube/MSNBC)
Część mediów założyła już profile na platformie Bluesky, nazywanej alternatywą dla serwisu X Elona Muska. Na razie jednak zyskują niewielu obserwujących.
W ubiegłym tygodniu przeniesienie profili na platformę Bluesky zaanonsowała "Gazeta Wyborcza", której główny profil gromadzi 6,9 tys. obserwujących i jest, jak na razie, najpopularniejszy wśród polskich mediów. Dziennik ma również inne konta (Gazeta W [dla Was] – 2 tys. i Wyborcza.biz – 1,4 tys.).
Media zakładają konta na platformie Bluesky
W czołówce profili o największej liczbie obserwujących znalazły się: TVN 24 (2,5 tys.), TVP Info (2 tys.) i tygodnik "Polityka" (1,6 tys.).
Czytaj też: "GW" i "Krytyka Polityczna" zawieszają konta na X
Spośród stacji radiowych na Bluesky są radio Tok FM, które ma kilka kont (obok Radio Tok FM z 1 tys. obserwujących, są to: Wywiad polityczny Tok FM, Pierwszy program Tok FM, Informacje Tok FM), a także RMF FM (Fakty RMF FM – prawie 900 obserwujących), Polskie Radio 24 (pond 650 obserwujących), radiowa Jedynka (ponad 300 obserwujących), a także Polskie Radio Kierowców i Radio Zet, które do niedzieli nie opublikowało żadnego wpisu.
Wśród dzienników, prócz "Gazety Wyborczej", profile założyły "Dziennik Gazeta Prawna" (1,4 tys. obserwujących), "Rzeczpospolita" (1,2 tys. obserwujących) oraz "Super Express", choć z niewielką na razie aktywnością. W ubiegłym tygodniu do Bluesky dołączyły tytuły Polska Press. Ich profile na X pozostają, ale służą głównie do śledzenia aktywności innych użytkowników.
Telewizja Polska prowadzi jeszcze dwa inne profile: TVP World (ponad 800 obserwujących), TVP Sport (ok. 500 obserwujących).
Na platformie pojawił się też profil Telewizji Republika (ponad 300 obserwujących) i trzy profile kanałów TVN, TVN 7 i TTV, ale te mają zaledwie po kilku obserwujących.
"Przenosiny na Bluesky stały się dla mediów modą"
Żadnego wpisu na swoim profilu nie opublikowała też Wirtualna Polska, mimo to ma już ponad 300 obserwujących. Bez wpisów pozostaje również profil Interia Sport. Natomiast Interia Wydarzenia zgromadziła do tej pory ponad 250 obserwujących, Polsat Sport ponad 100 obserwujących, a Polsat News – ok. 400.
Czytaj też: Reddit wyprzedza X w Wielkiej Brytanii. Platforma Muska traci użytkowników
Na Bluesky jest też profil "Newsweek Polska" – nie opublikował jednak jeszcze żadnego wpisu. Na platformie nie ma portalu Onet.pl.
"Krytyka Polityczna", która zawiesiła konto na X, na Bluesky zdobyła na razie ok. 350 obserwujących.
– Przenosiny na Bluesky stały się dla mediów modą – zauważa prof. Katarzyna Konarska, medioznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego. – Bluesky stało się medium protestu, buntu przeciwko wszechwładzy wielkich platform, ale trzeba pamiętać, że to nadal jest prywatna firma, która nie musi dostosowywać się do naszych potrzeb. Jeżeli komuś się wydaje, że to będzie medium bez botów czy trolli, to bardzo szybko się rozczaruje. Wszystkie media społecznościowe przyciągają takie zjawiska. Wszystkie są też wykorzystywane do dezinformacji.
Czytaj też: Meta na Facebooku i Instagramie zaostrza zasady zamieszczania reklam finansowych. Na razie w Australii
(PAR, 02.12.2024)