Małe zainteresowanie kontami mediów na Bluesky. Najpopularniejsze ma "GW"

Bluesky ma być alternatywą dla platformy X (screen: YouTube/MSNBC)
Po ponad trzech miesiącach obecności polskich redakcji na platformie Bluesky tylko jedno polskie medium – "Gazeta Wyborcza" – przekroczyło poziom 10 tys. obserwujących. Bluesky ma być alternatywą dla platformy X, utworzonej z dawnego Twittera po przejęciu go przez Elona Muska, obecnie współpracownika prezydenta Stanów Zjednoczonych Donalda Trumpa. Redakcje są podzielone w ocenie tego serwisu.
Media chętnie wykorzystywały Twitter do promocji swoich materiałów, a dziennikarze również do przekazywania swoich opinii i wiedzy. Jednak po zmianie Twittera w X niektóre redakcje zauważyły, że platforma Muska staje się miejscem siania nienawiści i propagandy, w tym rosyjskiej i założyły konta w serwisie Bluesky, którego właścicielem jest Bluesky Social PBC, przedsiębiorstwo użyteczności publicznej zarejestrowane w Stanach Zjednoczonych.
"Wychodzimy z @X, do zobaczenia na @bluesky" – ogłosiła pod koniec listopada "Gazeta Wyborcza". I dziś do "GW" należy największy profil na Bluesky spośród polskich redakcji - dziennik zgromadził dotychczas 11 tys. użytkowników. Dla porównania, na X "GW" ma 889,2 tys. obserwujących.
– Zawieszenie konta "Wyborczej" na X zostało poprzedzone szczegółowymi analizami i w tej chwili nie planujemy powrotu na tę platformę – zastrzega Aleksandra Sobczak, zastępczyni redaktora naczelnego "GW". – Wybraliśmy Bluesky, ponieważ – w naszej ocenie – to platforma, która ma w tej chwili najmniej szkodliwych cech mediów społecznościowych, takich jak toksyczne treści, propaganda czy globalna dezinformacja. Po ponad trzech miesiącach potwierdzamy słuszność tej decyzji. Co jest dla nas szczególnie ważne, obserwujemy, że w porównaniu z platformą X konwersja z Bluesky jest znacznie wyższa, co czyni tę platformę rosnącym źródłem ruchu i sprzedaży prenumerat – dodaje Sobczak.
Z kolei jeden z zastępców redaktora naczelnego "GW" Bartosz T. Wieliński ma najpopularniejsze konto, jeśli chodzi o dziennikarzy (8,4 tys. obserwujących). –Korzystam z X i Bluesky – wskazuje Wieliński, którego na X obserwuje 101 tys. użytkowników. – Bluesky jest kulturalny i ułożony, na X trwa walka. Traktuję swoją obecność u Muska jako działalność misyjną. Muskowi nie zapłacę jednak ani kopiejki – deklaruje zastępca naczelnego "GW".
Grzegorza Rzeczkowskiego obserwuje 3,2 tys. użytkowników, redaktora naczelnego Goniec.pl Janusza Schwertnera 2,4 tys. (ostatni wpis z 24 listopada 2024 roku), a dziennikarza Tvn24.pl Roberta Zielińskiego - 1,4 tys. (ostatni wpis z 13 lutego).
Wśród stacji telewizyjnych najpopularniejszy profil prowadzi TVN 24 (5,1 tys. obserwujących), za nim jest TVP Info (3,7 tys.).
– Jako medium publiczne staramy się docierać z wiarygodną informacją wszędzie tam, gdzie aktywnie funkcjonują nasi odbiorcy. Zauważamy, że Bluesky staje się coraz popularniejszą alternatywą dla serwisu X, dlatego zdecydowaliśmy się na prowadzenie równoległej komunikacji w obu tych miejscach – komentuje Andrzej Jaszczyszyn, kierownik Redakcji Mediów Interaktywnych TAI. – Naszą obecność na Bluesky traktujemy przede wszystkim wizerunkowo, chcąc budować tam społeczność wokół marki TVP Info – dodaje.
Spośród tytułów prasowych najlepiej radzi sobie tygodnik "Polityka" (3,2 tys. obserwujących), wyprzedzając "Rzeczpospolitą" (2,3 tys.) i "Dziennik Gazetę Prawną" (2,1 tys.).
Najpopularniejszymi rozgłośniami na Bluesky są radio Tok FM (1,6 tys. obserwujących) i RMF FM z kontem Fakty RMF FM (1,4 tys.).
– Tok FM zdecydował się zaistnieć w serwisie Bluesky, ponieważ chce być wszędzie tam, gdzie są potencjalni słuchacze i słuchaczki oraz czytelnicy i czytelniczki. Tuż po założeniu konta na tej platformie stacja spotkała się z wieloma miłymi wiadomościami. Nie było czynionych żadnych założeń co do zasięgów, więc trudno mówić o ewentualnym rozczarowaniu – przyznaje Michał Aleksandrowicz z biura prasowego Grupy Eurozet.
– Bluesky to wciąż rozwijająca się platforma, której potencjał dopiero się kształtuje. Na tym etapie trudno przewidzieć, czy stanie się realną konkurencją dla innych serwisów społecznościowych, w tym X, a także jakie konkretne korzyści może przynieść nasza obecność w tym serwisie – stwierdza biuro prasowe Grupy RMF.
Część mediów przestała już zamieszczać nowe wpisy na swoich profilach na Bluesky, jak np. "Super Express" (ostatni post z 13 lutego). "Krytyka Polityczna" ma 1,3 tys. obserwujących, choć do tej pory nie opublikowano żadnego wpisu.
Niewielkim zainteresowaniem cieszą się profile portali na Bluesky (Gazeta.pl nie przekroczyła 900 tys. obserwujących). Wirtualna Polska nawet nie założyła konta na Bluesky. – Ze względu na niewielkie zainteresowanie polskich użytkowników platformą Bluesky Wirtualna Polska nie prowadzi tam oficjalnych kont, ale nie wykluczamy tego w przyszłości – informuje Michał Oblizajek, dyrektor social mediów w WP.
Wielu dziennikarzy nie sprawdziło do tej pory, czy Bluesky może się stać alternatywą dla X. – Nie zakładałem konta na Bluesky, bo uważam, że skończy jak Mastodont (projekt mający doprowadzić do powstania alternatywnych serwisów społecznościowych - przyp. red). Chyba się nie myliłem – puentuje Stanisław M. Stanuch, dziennikarz zajmujący się tematyką technologiczną.
(KOZ, MAK, 10.03.2025)
