CDA wycofa się z rynku NewConnect  |  Burda Media Polska likwiduje stanowisko  |  Wirtualna Polska dostała zgodę UOKiK  |  Krajowy Instytut Mediów zakończył badania  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Finanse SFP  |  Poranne pasmo kanału Biznes24  |  TVP 3 Poznań z mikroreportażami  |  Podcast Radia Zet  |  Nowa odsłona serwisu Polskieradio.pl  |  PAP prowadzi ankietę  |  Polacy chcą być informowani, czy reklamę wygenerowała AI  |  Answear.com rozpoczyna kampanię  |  Aleph Group  |  Lech zachęca  |  Jet Line oraz In-Pulse dołączają  |  Dyrektor generalny wydawcy "Daily Mirror"  |  Apple ukarane we Francji 150 mln euro za nadużywanie dominującej pozycji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

CDA wycofa się z rynku NewConnect  |  Burda Media Polska likwiduje stanowisko  |  Wirtualna Polska dostała zgodę UOKiK  |  Krajowy Instytut Mediów zakończył badania  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Finanse SFP  |  Poranne pasmo kanału Biznes24  |  TVP 3 Poznań z mikroreportażami  |  Podcast Radia Zet  |  Nowa odsłona serwisu Polskieradio.pl  |  PAP prowadzi ankietę  |  Polacy chcą być informowani, czy reklamę wygenerowała AI  |  Answear.com rozpoczyna kampanię  |  Aleph Group  |  Lech zachęca  |  Jet Line oraz In-Pulse dołączają  |  Dyrektor generalny wydawcy "Daily Mirror"  |  Apple ukarane we Francji 150 mln euro za nadużywanie dominującej pozycji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

CDA wycofa się z rynku NewConnect  |  Burda Media Polska likwiduje stanowisko  |  Wirtualna Polska dostała zgodę UOKiK  |  Krajowy Instytut Mediów zakończył badania  |  Oglądalność "Komisarza Alexa" w TVP 1  |  Finanse SFP  |  Poranne pasmo kanału Biznes24  |  TVP 3 Poznań z mikroreportażami  |  Podcast Radia Zet  |  Nowa odsłona serwisu Polskieradio.pl  |  PAP prowadzi ankietę  |  Polacy chcą być informowani, czy reklamę wygenerowała AI  |  Answear.com rozpoczyna kampanię  |  Aleph Group  |  Lech zachęca  |  Jet Line oraz In-Pulse dołączają  |  Dyrektor generalny wydawcy "Daily Mirror"  |  Apple ukarane we Francji 150 mln euro za nadużywanie dominującej pozycji  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 47 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: technologie

Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Listopad 19, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Europejscy wydawcy przeciwni testom Google. Są "zaniepokojeni brakiem przejrzystości"

Google nie skonsultował się z wydawcami prasowymi ani stowarzyszeniami wydawców prasowych w sprawie tego badania, ani ich o nim nie poinformował (fot. Unsplash.com/Charles Deluvio)

Polscy wydawcy są przeciwni testom Google sprawdzającym metody blokowania europejskich treści prasowych w Google News, Search i Discover.

Na testy Google uwagę zwróciły europejskie organizacje – European Magazine Media Association (EMMA), European Newspaper Publishers’ Association (ENPA) i News Media Europe (NME). Członkiem EMMA i ENPA jest polska Izba Wydawców Prasy.

Szczególna odpowiedzialność Google'a

"Jesteśmy bardzo zaniepokojeni brakiem informacji i przejrzystości tej inicjatywy, a także konsekwencjami, jakie może ona mieć dla europejskich wydawców prasowych. Dlatego wzywamy Google do zawieszenia testów ze skutkiem natychmiastowym i rozpoczęcia dialogu z europejskim sektorem wydawców prasowych w celu konstruktywnego i przejrzystego uzgodnienia wspólnej drogi naprzód" – napisali europejscy wydawcy w komunikacie.

Czytaj też: Izba Wydawców Prasy zdziwiona testami Google. "To wywieranie presji"

Jak podkreślają wydawcy cyfrowi, przez ostatnie 20 lat Google budowało swoją pozycję m.in. dzięki treściom mediów.

Maciej Kossowski, prezes zarządu Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych mówi – Uważamy, że na firmie Google, która pełni tak istotną rolę społecznie i w tak znacznym stopniu zdominowała światowy internet, spoczywa szczególna odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie i równe traktowanie lokalnych rynków, na których jest obecna. Dotyczy to wielu dziedzin życia, w tym rynku informacji.

Google nie skonsultował się z wydawcami

Google prowadzi test, który dotknie użytkowników w Belgii, Chorwacji, Danii, Grecji, Włoszech, Holandii, Hiszpanii i Polski.

Czytaj też: Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych zarejestrowany. Droga do negocjacji z Big Techami

Francja została pierwotnie uwzględniona na liście krajów docelowych, ale próbę tę zablokowano po decyzjach sądowych. Francuski sąd antymonopolowy zasądził odszkodowanie w wysokości 900 tys. euro dziennie – to kwota, jaką Google miałoby płacić, blokując dostęp do linków prasowych we Francji.

Google nie skonsultował się z wydawcami prasowymi ani stowarzyszeniami wydawców w sprawie tego badania, ani ich o nim nie poinformował. Twierdzi tymczasem, że test podjął na wniosek samych wydawców i będzie on dotyczył jednego procenta użytkowników z danego kraju.

Czytaj też: Polscy dziennikarze i politycy zakładają konta na Bluesky. Alternatywa dla serwisu X?

(PAR, 19.11.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.