TVN Warner Bros. Discovery wyda 250 mln zł  |  Polpharma wybiera w przetargu  |  Najdroższa pozycja w styczniowym cenniku Polsatu  |  "Sylwester z Dwójką" w Chorzowie  |  Oglądalność Teatru Telewizji w TVP 1  |  TVN i TVN Siedem pokażą Festiwal Piosenki Filmowej  |  Widownia naziemnego ViDoc TV stopniowo rośnie  |  Program Marka Sierockiego w nowym paśmie TVP 2  |  Po przejęciu przez Emitel spółka PSN Infrastruktura zmieniła nazwę  |  Radio Katowice przygotowuje słuchowisko  |  Ruszyła 17. edycja konkursu SGL Local Press  |  Formind i Euvic Media wygrały  |  Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu szuka  |  Keino przygotuje kampanię  |  Założyciel Ozy Media skazany na 10 lat więzienia  |  UE i Australia nakładają kary na Metę, Trump spotyka się z szefem TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVN Warner Bros. Discovery wyda 250 mln zł  |  Polpharma wybiera w przetargu  |  Najdroższa pozycja w styczniowym cenniku Polsatu  |  "Sylwester z Dwójką" w Chorzowie  |  Oglądalność Teatru Telewizji w TVP 1  |  TVN i TVN Siedem pokażą Festiwal Piosenki Filmowej  |  Widownia naziemnego ViDoc TV stopniowo rośnie  |  Program Marka Sierockiego w nowym paśmie TVP 2  |  Po przejęciu przez Emitel spółka PSN Infrastruktura zmieniła nazwę  |  Radio Katowice przygotowuje słuchowisko  |  Ruszyła 17. edycja konkursu SGL Local Press  |  Formind i Euvic Media wygrały  |  Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu szuka  |  Keino przygotuje kampanię  |  Założyciel Ozy Media skazany na 10 lat więzienia  |  UE i Australia nakładają kary na Metę, Trump spotyka się z szefem TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

TVN Warner Bros. Discovery wyda 250 mln zł  |  Polpharma wybiera w przetargu  |  Najdroższa pozycja w styczniowym cenniku Polsatu  |  "Sylwester z Dwójką" w Chorzowie  |  Oglądalność Teatru Telewizji w TVP 1  |  TVN i TVN Siedem pokażą Festiwal Piosenki Filmowej  |  Widownia naziemnego ViDoc TV stopniowo rośnie  |  Program Marka Sierockiego w nowym paśmie TVP 2  |  Po przejęciu przez Emitel spółka PSN Infrastruktura zmieniła nazwę  |  Radio Katowice przygotowuje słuchowisko  |  Ruszyła 17. edycja konkursu SGL Local Press  |  Formind i Euvic Media wygrały  |  Wojewódzki Urząd Pracy w Poznaniu szuka  |  Keino przygotuje kampanię  |  Założyciel Ozy Media skazany na 10 lat więzienia  |  UE i Australia nakładają kary na Metę, Trump spotyka się z szefem TikToka  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Listopad 18, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Izba Wydawców Prasy zdziwiona testami Google. "To wywieranie presji"

"Wszelkie tego typu jednostronne posunięcia, przed właściwymi negocjacjami, są zaskakujące i wyglądają jak wywieranie presji" - podkreślają wydawcy (fot. Firmbee.com/Unsplash)

Izba Wydawców Prasy wydała stanowisko w sprawie decyzji Google o przeprowadzeniu testów z usuwaniem z wyników wyszukiwania treści pochodzących od wydawców. Branża jest zaskoczona i zdziwiona posunięciem koncernu. Ten wyjaśnia, że test nie jest reakcją na wprowadzenie dyrektywy o wspólnym rynku cyfrowym.

W czwartek Google poinformował, że zamierza przeprowadzić w Polsce "test" polegający na usunięciu z wyników wyszukiwania linków do serwisów tradycyjnych wydawców. Linki znikną też z Google News i Google Discover dla 1 proc. użytkowników.

Google będzie oceniać sam siebie

Wydawcy zrzeszeni w IWP wyrazili zaskoczenie i zdumienie argumentacją Google, zgodnie z którą "koncern planuje wykorzystać ten test do oceny, w jaki sposób wyniki wyszukiwania od wydawców z UE wpływają na doświadczenia użytkowników i użytkowniczek w wyszukiwarce oraz na ruch na stronach wydawców". Jak zwraca uwagę Izba, platforma nie opisuje kryteriów wyboru 1 procenta testowanych użytkowników ani nie przybliża metodologii badania.

Czytaj też: W tym roku bez Złotych Mikrofonów, nagrody Polskiego Radia. Powodem niestabilna sytuacja

"Zdajemy sobie sprawę, iż znaczenie treści prasowych w modelu przychodów Google jest od dawna przedmiotem dyskusji, a Google do tej pory nie był zbyt przejrzysty i wspomniane testy przeprowadzane obok Polski, także w Belgii, Chorwacji, Danii, Francji, Grecji, Włoszech, Niderlandach i Hiszpanii niczego w tej materii nie zmienią. Google będzie przecież oceniać sam siebie na podstawie parametrów badawczych określonych przez samego siebie" – napisali wydawcy.

Przypominają również, że ograniczenie dostępności materiałów prasowych w Google we Francji było przedmiotem badania tamtejszego urzędu antymonopolowego, w wyniku którego koncern został ukarany 250 mln euro grzywny.

Natychmiastowa reakcja we Francji

Jak wskazują członkowie IWP, koncern Google w UE zobowiązany jest przestrzegać europejskiej dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. "Polska zaimplementowała dyrektywę jako ostatni kraj UE, a polscy wydawcy liczą na uczciwe rozmowy i negocjacje. Wszelkie tego typu jednostronne posunięcia, przed właściwymi negocjacjami, są zaskakujące i wyglądają jak wywieranie presji" – podkreślają wydawcy.

Czytaj też: Rozpoczął się proces łączenia spółki PL24, wydawcy I.pl, z Polska Press Grupą

Testem Google została objęta również Francja. Tam reakcja była natychmiastowa: Stowarzyszenie Wydawców Czasopism (SEPM) uzyskało od Sądu Gospodarczego w Paryżu nakaz zablokowania testu. Google został zmuszony do wykluczenia Francji z eksperymentu pod groźbą 900 tys. euro grzywny dziennie.

Do testu odniósł się sam Google. Bigtech twierdzi, że jego działania nie są związane z polską implementacją dyrektywy o wspólnym rynku cyfrowym. Jak informuje Google na swoim oficjalnym blogu, to regulatorzy i wydawcy zwracali się do firmy o dostarczenie danych dotyczących wpływu pojawiania się wiadomości w wyszukiwarce Google na to, jak użytkownicy i użytkowniczki korzystają z ich produktów. "Chcemy wykorzystać ten test do oceny, w jaki sposób wyniki wyszukiwania od wydawców z UE wpływają na doświadczenia użytkowników i użytkowniczek w wyszukiwarce oraz ruch na strony wydawców" – napisano w wyjaśnieniu. 

Sulina Connal, managing director, news and publishing partnerships w Google, przekonuje, że po zakończeniu testu wyniki z wiadomościami będą znowu widoczne dla wszystkich, a sam test nie będzie miał wpływu na płatności dokonywane przez Google na rzecz wydawców wiadomości zgodnie z dyrektywą EUCD.

Czytaj też: Kantar Media: Lidl wydaje więcej na reklamę w mediach niż Biedronka

(PAR, 18.11.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.