Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych zarejestrowany. Droga do negocjacji z Big Techami

Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych został zarejestrowany jako niezależny podmiot zarządzający (npz) (fot. Unsplash.com/James Yarema)
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych ma otwartą drogę do negocjacji z Big Techami w sprawie opłat za wykorzystanie treści – dowiedział się "Presserwis".
ZWPC dzięki rejestracji przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uprawniony został do zarządzania prawami pokrewnymi, czyli w praktyce do negocjacji z Big Techami w sprawie opłat licencyjnych za wykorzystanie treści wydawców.
"Wydawcy mają różne wizje i interesy"
Domniemanym negocjatorem w rozmowach wydawców z Big Techami jest w Polsce Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol. Jednak Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych, do którego należą wielcy wydawcy, chce prowadzić te rozmowy osobno. W ZPWC zrzeszone są Grupa Agora, Wirtualna Polska, Ringier Axel Springer Polska, Grupa ZPR Media, TVN Warner Bros. Discovery oraz Interia.
Czytaj też: Izba Wydawców Prasy zdziwiona testami Google. "To wywieranie presji"
Procedura dotycząca powołania organizacji jako niezależnego podmiotu zarządzającego (npz) jest prostsza niż w przypadku dotyczącym organizacji zbiorowego zarządzania. Do utworzenia npz wystarczy jedynie rejestracja przy MKDiN, a nie udzielenie zgody ministra na działalność. Niezależny podmiot zarządzający nie musi być stowarzyszeniem i reprezentuje jedynie podmioty, z którymi ma podpisaną umowę o zarządzanie prawami.
Jak pisał Piotr Zieliński w najnowszym magazynie "Press" (11-12/2024): "Jak pokazują ostatnie tygodnie, podzieleni na różne grupy wydawcy mają różne wizje i interesy. Bogusław Chrabota z Gremi Media dodawał, że dla negocjacji z Big Techami najlepsza byłaby jedność wydawców, a Andrzej Andrysiak tłumaczył, dlaczego wielcy wydawcy utworzyli swoją grupę: »Najwięksi gracze, którzy generują miliony odsłon, są zainteresowani modelem rozliczeń opartym na klikach, bo to dla nich najbardziej opłacalne«".
Czytaj też: Polscy dziennikarze i politycy zakładają konta na Bluesky. Alternatywa dla serwisu X?
(MZD, 19.11.2024)
